Je v regionu více motoristů, nebo cyklistů? První skupina je očividně v přesile, ovšem lidí, kteří milují projížďky v cyklistickém sedle, je také poměrně dost.

„V poslední době mě potěšilo dokončení cyklostezky kolem přehrady Olešná, kterou velmi ráda využívám,“ říká třeba dvacetiletá Klára Suchoňová z Frýdku-Místku k tomu, co se jí ve městě líbí.

O tři roky starší Renáta Koloničná se podle svých slov snaží žít zdravě, a tak kromě uvažování nad tím, jaké potraviny koupit, vyhledává i pohyb. „Chodím spíš po horách, ale také jezdím na kole – okolo Frýdku,“ shrnula.

Nyní přichází pro všechny cyklisty z města a okolních obcí dobrá zpráva. Cyklostezka Ostrava – Beskydy, která se plánuje už patnáct let, bude mít v dohledné době další hotový úsek. Obce sdružené ve svazku Region Slezská brána již dokončují část trasy ve Vratimově a Řepištích. A za rok chtějí zvládnout další úsek kolem řeky Ostravice přes Paskov, Žabeň a Sviadnov.

Povede po nové protipovodňové hrázi kolem řeky Ostravice. „Doufám, že všechno proběhne dle předpokladů a nová bezpečná cyklostezka bude od roku 2013 sloužit cyklistům a bruslařům,“ konstatoval předseda svazku a řepišťský starosta Rostislav Kožušník.

Výstavba cyklostezky mezi Vratimovem a Sviadnovem je největším investičním projektem v jedenáctileté historii Regionu Slezská brána. Vybudovat chybějící úsek v délce 7,4 kilometru se obce rozhodly v roce 2007. Cyklostezka v Řepištích a Vratimově se staví od července, ve zbývajících obcích se vzhledem k rekonstrukci hráze, kterou měl na starosti podnik Povodí Odry, začne příští rok na jaře.

Projektu, který bude stát 36,7 milionu korun, avšak 34 milionů se zaplatí z dotace, pomohl i kraj.

„Podpořil pořízení projektové dokumentace. Samozřejmě počítáme s další propagací nejen této, ale i dalších cyklostezek a cyklotras. Kromě toho připravujeme pro fanoušky cyklistiky takzvaný singletrack, jednosměrné trasy vybudované s maximálním ohledem k přírodě, díky nímž si kdokoliv bude moci jízdu na kole užít opravdu naplno,“ uvedl náměstek hejtmana pro cestovní ruch a územní plánování Jiří Vzientek.

Někteří cyklisté se na novou trasu těší, jiné zřejmě vůbec neosloví. „Abych se nemusel cyklostezkou omezovat, mnohem raději jezdím po svých trasách. Mám horské kolo, na kterém velmi často jezdím po lese. Cítím se tak více svobodný,“ řekl Deníku čtrnáctiletý Jan Chasák. Z Kozlovic do Sviadnova to má stejně poněkud daleko.

MAREK CHOLEWA
MARTIN ŠRUBAŘ