Starostka Věra Palkovská připomněla, že město uspělo se žádostí o dotaci, jež měla pokrýt polovinu nákladů na stavbu. „Mezitím se ale vyskytla možnost získat dotaci z jiného dotačního titulu, kde je možné získat až 90 procent. A vzhledem k tomu, že město Třinec se chová jako řádný hospodář, jsme se rozhodli, když je ta možnost získat 90 procent, že si počkáme na tu vyšší dotaci," uvedla. Podle ní průzkumy ukazují, že mezi lidmi je zájem věž využívat ať už krátkodobě, či dlouhodobě.

„Náklady města Třince by se v případě úspěšné žádosti snížily z předpokládaných sedmi až osmi milionů korun na přibližně 1,5 milionu. Zároveň bude provedena analýza počtu potřebných míst v parkovacím domě a žádost bude přizpůsobena nové výzvě," upřesnila včera mluvčí třinecké radnice Šárka Szlaurová.

Parkovací dům pro kola by měl vyrůst poblíž zastávky Třinec centrum v Jablunkovské ulici. „Cyklověž by posloužila nejen Třinečanům, kteří dojíždějí za prací či do školy vlakem ze zastávky Třinec centrum. Může přijít vhod i cykloturistům, kteří využívají bohatou síť značených cyklistických tras v našem regionu, nebo návštěvníkům kulturních a společenských akcí konaných na náměstí TGM či náměstí Svobody," řekla už dříve mluvčí.

O bike towerech, tedy věžích pro kola, se mluvilo i na červnovém vyhlášení soutěže s názvem Tady žiju.

Třinec v soutěži s 16 konkurenty obsadil dělené druhé místo. Soutěž vyhrál Přerov, kde už bike tower stojí. Podle radního Karla Bieringera, jenž cenu za Třinec převzal, se před časem někteří zastupitelé obávali, zda je přerovská věž využívána. „Ona byla uvedena do provozu v prosinci a v zimním období tam pochopitelně moc kol není," pravil s tím, že v loňském roce bike tower sloužil pro čtyři tisíce kol. Letos za necelých šest měsíců to bylo více než 1400 bicyklů. Bieringer míní, že by nebylo špatné, kdyby součástí věže byla i půjčovna kol.

S odkazem na zkušenosti s bike towerem v Přerově je podle něj zajímavé, že věž přes zimu využívají lidé, kteří mají kola za 100, 150 tisíc korun. „Oni ho tam uloží, a vzhledem k tomu, že je pojištěné, nemají starost, co s ním. Je to taková perlička, že to využívají i přes zimu na uskladnění. A když dáme poplatek dejme tomu 5 až 10 korun za den, tak to taková velké částka není," prohlásil.

Mezi výhody oproti klasickým stojanům na kola patří třeba fakt, že kolo je po celou dobu v bezpečí a cyklista jej může zaparkovat i s brašnami a přilbou. „Při příjezdu a parkování kola dovnitř stačí pouze vjet do žlábku ve vstupním modulu a posunout kolo do škvíry ve dveřích. Pak se stiskne jediné tlačítko start na platebním terminálu a zakladač si pro kolo přijede a zaveze ho za dveře dovnitř parkovacího zařízení," popsal fungování věže cyklokoordinátor Třince Leszek Gryga.