Parkování ve Starém Městě označil za velký problém třeba osmadvacetiletý Kryštof Kuczera. „Na náměstí Míru je věčně plno,“ upozornil. Kolik je na území Třince míst k zaparkování? „Nedá se to odhadnout,“ řekla redakci šéfka odboru dopravy Miriam Hronovská. „Vozidla mohou stát všude tam, kde jim to dovoluje dopravní značení a kde to nezakazuje zákon. Ale právě Staré Město není nafukovací,“ dodala.

Radnice v letošním roce žádnou stavbu parkoviště nechystá. Loni v listopadu vzniklo dvaačtyřicet míst pro auta mezi Sosnovou a Kaštanovou ulicí. Nové parkoviště stálo 3,1 milionu korun, z toho 2,2 milionu tvořila dotace.

Aktuálně se projektují změny „malé“ Jablunkovské. „Ta ulice ani nemá svůj název v mapě, je to prostě stará cesta, která vede souběžně s Jablunkovskou. Půjde hlavně o zkvalitnění a zkulturnění té lokality, ale počet míst tam mírně naroste. Nyní tam auta parkují chaoticky a zčásti na zeleni, je to tam hrozné. Chceme tam řešit i chodníky a místa pro separovaný odpad. Bude tam podzemní sběr, čímž ušetříme nějakých dvacet metrů čtverečních,“ poznamenal vedoucí odboru investic Daniel Fojcik. S projektovou dokumentací počítá letos, tak aby napřesrok město mohlo žádat o dotace. „Pak se na „malé“ Jablunkovské vrhneme na dvory,“ naznačil Fojcik.

V budoucnu však postupné rozšiřování stávajících či stavba nových parkovišť v místech, na něž radnici pustí „zelení,“ nebude stačit. „V příštím roce město zadá zpracování generelu statické dopravy. To je studie, kde by měly probíhat i dotazníkové akce. Bude to dělat firma, ale standardní postupy jsou takové, že se průzkumy dělají. Měli by se ptát lidí, zda by byli ochotni parkovat i v takzvaných parkovacích domech. Samozřejmě za poplatek,“ řekla Deníku Miriam Hronovská.

„V podstatě jde o výtah pro auta, která se pak nad sebou skládají. Zastavěna je malá plocha a do výšky,“ doplnila. Jeden parkovací dům už stojí například v Ostravě-Svinově. Čeká to i Třinec? „Podle mě s tím nejdříve začne Praha. Existují už projekty na dobudování takových parkovacích domů k panelákům. Ale zase se to vyplatí jen u domů, které mají nejméně osm pater,“ tvrdí.

Druhou – a stejně nákladnou – alternativou je poslat auta pod zem. Třinec před časem nabízel investorům pozemky pod autobusovým stanovištěm, přičemž se předpokládalo, že zájemce by musel vybudovat i podzemní garáže. „Nikdo se nepřihlásil, ty podmínky byly příliš tvrdé. Regulační plán Starého Města se zrušil, protože ty stavby by nikdo nezaplatil,“ připomněla Hronovská. Parkoviště pod zemí mělo teoreticky vzniknout i ve dvoře na náměstí Míru.

V dohledné době prý město investorům nabídne pozemky pod stanovištěm znovu. „To zadání už bude jiné,“ uvedla Miriam Hronovská.

Den s Deníkem v Třinci navštíví také Miss Steel

Den s Deníkem zavítá v úterý 3. června v 15 hodin na třinecké náměstí Svobody. Mimo bohatého kulturního programu se přítomní mohou těšit i na dva hosty, které si na pódium pozval šéfredaktor Frýdecko-místeckého a třineckého deníku Tomáš Machálek. Prvním bude místostarosta Třince Ivo Kantor, druhým pak letošní Miss Steel Soňa Bocková.