„Je to tak, podařilo se nám přesvědčit výrobce, aby pro nás hmotu vyrobil už nyní. Výtluky na území města jsme díky tomu mohli začít opravovat už tento týden. Obyčejně s těmito pracemi začínáme až v dubnu,“ usmíval se ředitel frýdecko-místecké společnosti TS Jaromír Kohut. Technické služby s opravami začaly na frekventované ulici T.G. Masaryka ve Frýdku.

„Už dříve jsme ale začali výtluky na území celého města připravovat k asfaltování,“ dodal ředitel. Na cestách ještě ležely zbytky posledního sněhu a pracovníci technických služeb už díry v cestách frézovali a čistili, aby, až se oteplí a cesty oschnou, mohli jen přijet a zalepit je asfaltem. Tomu všemu ještě předcházelo zmapování škod po zimě a vypracování a schvalování plánu oprav.

Naopak například v Třinci si lidé budou muset na opravy výtluků ještě nejméně dva týdny počkat. „Obalovny do dubna nepojedou,“ potvrdila šéfka třineckého odboru dopravy Miriam Hronovská. Již dříve upozornila, že „zima byla drahá a komunikace jsou určitě ve velmi špatném stavu“. Děr na silnicích je i v hutnickém městě nepočítaně. „Nevíme, kde na to vezmeme,“ obává se Hronovská.

Opravy budou probíhat podle přesného harmonogramu. „Přednost budou mít autobusové trasy a následovat budou páteřní komunikace na sídlištích a vedlejší vozovky, včetně těch v přilehlých obcích,“ vysvětlil Jaromír Kohut. Ještě v březnu se oprav dočkají ulice T.G. Masaryka, Míru, Křižíkova, Reslova, Dlouhá, K Hájku, K Sedlištím, Olbrachtova, Horní, Politických obětí a Nádražní. „Pracovat budeme také na opravě plochy bývalého autobusového nádraží v Místku, která nyní slouží jako bezplatné parkoviště a autobusového stanoviště ve Frýdku,“ doplnil ředitel. Dodal, že však technické služby nezajišťují údržbu na silnicích ve vlastnictví Moravskoslezského kraje a státu, což jsou většinou hlavní tahy ve městě. „Mezi krajské silnice se řadí ulice Bruzovská, Lískovecká, Revoluční, J.Opletala, 17. listopadu, Na Vyhlídce, Staroměstská a Slezská. Ve vlastnictví státu je silnice na ul. Hlavní, Příborská a Beskydská. Údržbu těchto komunikací provádí zejména Správa silnic MS kraje,“ upřesnil Jaromír Kohut.

Aby opravy byly prováděny co nejkvalitněji, minulý rok technické služby zakoupily silniční frézu, finišer a válec o váze tři tuny. „Fréza se záběrem 60 cm slouží na vyfrézování živičných povrchů pro menší až střední práce. Pomocí výložníku jsou výfrezky rovnou nakládány na korbu nákladního vozidla. Je ideální pro použití v zastavěných částech města. Finišer se záběrem 0,5 až 3 metry je využíván při opravách výtluků malého, středního i velkoplošného rozsahu. Využití tohoto stroje vede k celkovému zkvalitnění provádění oprav výtluků. Současným použitím frézy a finišeru tak dochází k urychlení postupu všech činností a k úspoře lidské práce,“ vysvětlil ředitel.

JANA RUMIANOVÁ
MAREK CHOLEWA

Výtlukovému slalomu zvoní hrana (glosa Jany Rumianové)

Je příjemné vědět, že aspoň sem–tam něco funguje tak, jak má. Dokladem toho budiž akční přístup frýdecko–místeckých technických služeb – ať už k nedávnému odklízení sněhové kalamity, řešení úklidu města nebo nynějšímu asfaltování výtluků.
Stejně tak je potěšitelné, že je na jejich lehce nestandardní požadavky schopen a ochoten reagovat i samotný dodavatel asfaltových hmot. Díky tomuto přístupu se snad frýdecko–místeckým řidičům letos cestování ulehčí o nějaké dva nebo tři týdny dříve, než řidičům v ostatních městech.
Zcela jistě se i přesto všechno najde spousta šťourů, kteří budou nadávat a brblat, že jsou díry velké, že je jich hodně, že ničí kola i podvozky automobilů, nebo že přednostně mají být výtluky opraveny tu nebo onde. To už je holt česká povaha, že pořád s něčím nejsme spokojeni.
Nicméně letošní zima byla dlouhá a náročná a cestáři nejsou kouzelníci, aby mávnutím proutku najednou v cestách zacelili všechny pukliny a výmoly. Naopak za vším stojí veliká spousta práce, organizačního umu, snahy a vstřícnosti.
Takže řidiči: nebrblejte, jezděte opatrně, koukejte na cestu, buďte tolerantní a radujte se, že pozdně zimnímu výtlukovému slalomu až alespoň ve Frýdku–Místku zvoní hrana.