Ministerstvo ohlásilo, že vydává nové aktualizace, jak to s nimi prakticky vypadá?

Aktualizace probíhají průběžně a týkají se doplňování a zprovozňování jednotlivých funkcí nového informačního systému, jelikož po jeho zpuštění na začátku července, v něm prakticky nebylo možné pracovat.

Čeho konkrétně se ty aktualizace týkají?

V průběhu času byly do systému doplněné některé funkcionality, například přístupy dotčených orgánu, doplnění možnosti vybrat typ řízení, formuláře a možnosti ztotožňovaní osob, tak aby bylo možno s žádostmi dále pracovat.

Začátkem srpna byly doplněny uživatelské příručky pro práci v systému. Pomáhá to nějak?

Neřeší to hlavní problémy na které se nejvíce úředníci stěžují jako neodeslané žádosti. Ze strany ministerstva jsou přislíbeny další aktualizace funkcionalit, jako například odesílání písemností pomocí poštovních služeb, vyplňovaní účastníků řízení dle výpisu z katastru nemovitosti, vybírání pozemků z katastrální mapy apod. V současné době ale toto činí velký problém, protože např. právě problémy ze ztotožňováním fyzických podnikajících osob nebo z doručováním písemnosti pomocí poštovních služeb (systém stále uvádí stav neodesláno) způsobují, že nelze s některými žádostmi dále pracovat.

Co dalšího vám nyní dělá při práci v systému největší problémy?

V novém systému se obecně nepracuje dobře. Prvotním problémem je nedostatečné proškolení pracovníku stavebních úřadu ve funkčním systému. Školení probíhalo v rozpracované a zcela nefunkční verzi programu, takže vypovídajícího hodnota byla nulová. I v současné době není systém zcela funkční a jsou průběžně doplňovány jednotlivé funkcionality.

Takže jste absolvovali školení na systém, který nyní vypadá úplně jinak?

Ano. I dle uživatelských příruček, které byly přístupné v době zpuštění systému, se pracovalo velice špatně, jelikož neodpovídaly reálnému nastavení systému.

Prodloužil se i čas strávený na jednotlivých žádostech?

Práce v systému je velice nepřehledná a zdlouhavá (opakované vyplňování údajů o záměru, o účastnících řízení, o pozemku, a to v rámci řešení jedné žádosti). Úkony, které byly „po staru“ vyřešeny během několika minut, se v novém systému řeší násobně delší dobu.

O kolik se tak prodlouží lhůty vyřízení jednotlivých stavebních žádostí?

Na otázku nejde v tuto chvíli zcela jednoznačně odpovědět. Ve stavu, v jakém se nový informační systém momentálně nachází, je velice pravděpodobné, že lhůty pro jednotlivé úkony budou delší než před jeho nasazením.

Upozorňujete na problémy v systému ministerstvo?

Už od prvních dní máme od ostatních stavebních úřadu a nadřízeného orgánu informace, na které nedostatky už bylo upozorňováno a které jsou v řešení, takže jsme na naprostou většinu nedostatku, na které jsme přišli, už neupozorňovali a nepokládali tyto dotazy znova.

A máte zpětnou vazbu, že ministerstvo na tyto podněty reaguje?

Upozornění na nedostatky mimo jiné probíhalo přes nadřízený orgán (krajský úřad), kterému jsme shrnuli zjištěné nedostatky, a ten je následně hromadně řešil s ministerstvem. I přes to jsme využili v případě některých problémů heldpesk (např. dotaz na navedení žádosti podané fyzicky na podatelnu magistrátu do systému) nebo infolinku (např. v případě nemožnosti ztotožnění osoby). Na dotazy nebylo zodpovězeno.

Kterou agendu převezme stavební úřad od jiných obcí v rámci ORP Třinec?

Agenda, která přechází na ORP je dána ustanovením § 34a nového stavebního zákona. Obecní stavební úřady na ORP (pro celé území ORP) budou nově příslušné k povolování ve věcech záměru bytového domu, silnice II. a III. třídy, místní komunikace, veřejně přístupné účelové komunikace, technické infrastruktury, která je součástí distribuční soustavy v elektroenergetice nebo plynárenství, vodního díla, u něhož nevykonává působnost stavebního úřadu krajský stavební úřad, a souboru staveb, jehož jsou tyto záměry součástí.

Jaký má tento přesun dopad pro případný nárůst počtu zaměstnanců?

Jelikož nejde přesně odhadnout počet žádosti, které se v praxi přesunou z působnosti jiných obecních stavebních úřadu na obecní stavební úřad ORP (předpoklad, ze kterým pracovalo ministerstvo byl přesun 40% agendy na ORP), náš stavební úřad se zatím rozšíří o jednoho nového zaměstnance. Dále došlo k přesunu jednoho zaměstnance v rámci magistrátu (z ŽPaZ na stavební úřad), jelikož se přesunulo povolování vodních staveb ze speciálního stavebního úřadu na obecní stavební úřad. Další změna v počtu zaměstnanců bude závislá od ustálené praxe a počtu žádosti, které bude obecní stavební úřad ORP řešit.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Kostel v třineckých Gutech

Třinec kostel Guty | Video: Kaňoková Michaela