Podnik se i přesto vyhne pokutě, protože vypršela lhůta pro její udělení. Společnost se nyní může obrátit na soud. V letech 2000 až 2005 začalo v moravskoslezské metropoli jezdit čtrnáct nových nízkopodlažních tramvají, které dodala společnost Inekon Group. Dopravní podnik s ní od roku 2000 kromě smlouvy uzavřel i patnáct dodatků ke smlouvě.

Původně požadoval tramvaje Škoda-Inekon LTM, od roku 2002 ale právě na základě dodatků nakupoval vozy Inekon 2001 - TRIO. „Vzhledem k hodnotě dodávek nových tramvají však byl povinen vyhlásit obchodní veřejnou soutěž. Tím, že tak neučinil, jednal při uzavření dodatků v rozporu se zákonem,“ dodal Pecina.

Vše je ale ještě složitější. Začátkem roku 2000, kdy podnik smlouvu uzavíral, nebyl ještě zadavatelem podle zákona o veřejných zakázkách, a zákonem se tak nemusel řídit. To se změnilo 1. června 2000. Šest týdnů předtím přitom firma uzavřela nečíslovaný dodatek k původní smlouvě, který umožňoval místo původního typu tramvají dodávat jakýkoliv typ. Antimonopolní úřad proto dopravní podnik podezříval, že u později uzavřeného dodatku změnil datum, aby bylo před 1. červnem 2000. Zkoumal to také kriminalistický ústav. Přesné datum podpisu se mu ale nepodařilo zjistit. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tedy toto podezření nemohl při posuzování případu zohlednit.