Akci koordinuje krajský zastupitel za ČSSD Petr Gawlas, jenž přitom hodlá na podzim kandidovat do Senátu. Třinecký místostarosta Ivo Kantor (ODS) tvrdí, že to spolu velmi úzce souvisí.

„Podstata akce se mi jeví ryze populistická, jako součást předvolební kampaně ČSSD. Požadavky, které by měly být vynuceny blokádou silnice I/11, jsou tak nereálné, že o jejich splnění může uvažovat jen romantický snílek,“ uvedl Kantor.

"Kdo za to může, že jsou volby?"

Petr Gawlas naopak říká, že se do organizování akce zapojil až poté, co ho oslovili starostové několika obcí. Žádají buď převedení dopravy na jinou silnici a hraniční přechod Bílá – Bumbálka, nebo omezení průjezdu kamionů do nočních hodin.

„Já bych to v žádném případě nespojoval. Kdo za to může, že jsou volby? Silnici I/11 je třeba řešit okamžitě, ne až po volbách. Do té doby se tam může stát několik smrtelných nehod. Občané tohoto regionu jsou vlastně rukojmí těžké nákladní dopravy,“ uvedl Gawlas.

„Jediným člověkem, který může blokádu silnice zastavit, je nový ministr dopravy,“ prohlásil Petr Gawlas, jenž ministra vyzval, aby do 14. července přijel na jednání do Bystřice.

Na možnou blokádu mezinárodní silnice upozornil už v červnu autor takzvané bystřické výzvy, starosta Ladislav Olšar. „To, že se blíží komunální volby, je pravda. Za sebe ale můžu říct, že jedním z posledních impulzů, že je třeba do toho razantně vstoupit, bylo pokládání koberce u Zobawy, kdy tady několik dní stály desetikilometrové fronty. Volby neřeším, s tím, že si to tak někdo vykládá, nic nenadělám. Tou silnicí se zabývám delší dobu,“ pravil Olšar.

Na tom, jak moc je v chystané blokádě přítomna předvolební kampaň, se neshodnou ani účastníci internetových diskusí.

Podle Olšara akci podporují obce Hrádek, Milíkov, Košařiska a Nýdek, ale čím blíže Třinci, tím víc jsou názory komunálních politiků na organizovaný protest kritičtější.

Podle vedení kraje by odklon kamionové dopravy na Frýdek-Místek a dále na Ostravici negativně postihl mnohem více obyvatel, než je tomu v současnosti. Omezení jízd kamionů jen na noční hodiny by zase přineslo složitý problém s tím, kde by náklaďáky měly parkovat.

„Vedení Moravskoslezského kraje jsem upozornil, že pokud do 14. července nebude navrženo řešení této kritické situace, jsem připraven postavit se do čela nespokojených občanů regionu a formou občanské neposlušnosti „donutit“ kompetentní orgány ke zvýšené činnosti k nalezení řešení,“ uvedl Petr Gawlas.

Řidiči dostanou letáky

Čtvrteční blokáda silnice v Hrádku nebude podle Olšara živelná, půjde spíše o zpomalení dopravy v pravidelných, přibližně devadesátivte­řinových intervalech. „Myslím si, že je to dobré řešení. Jinak by nás mohla policie z přechodu vykázat. Řidičům se zároveň budou rozdávat letáky v češtině i v angličtině, aby pochopili, proč to děláme,“ řekl Olšar. V plánu je už další dvouhodinová blokáda, měla by proběhnout v pátek 23. července po šestnácté hodině.

Olšara prý mrzí, že dostává esemesky, v nichž řidiči kamionů sami sebe považují za rukojmí celé situace. „My je naopak bereme jako argument,“ míní bystřický starosta.

„Nejsem organizátorem této akce, nicméně ji podporuji a zúčastním se jí,“ shrnul starosta Hrádku Robert Borski. Po silnici I/11, která byla postavena před padesáti lety, denně projede asi 22 tisíc automobilů, z toho je šest tisíc kamionů.