Úředníci podle ekologů povolili vykácení přibližně čtyř tisícovek stromů a keřů v trase budoucího obchvatu. Potíž je v tom, že investor stavby, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle rozhodnutí úřadů nemusí vysadit adekvátní množství nových dřevin.

Děti Země proto podaly dvě odvolání. V nich žádají, aby se vysadil optimálně pětinásobek kácených dřevin, čímž by tak obyvatelé Frýdku-Místku nepřišli o „zelené plíce" města.

„Je neuvěřitelné, jak bezohlednost státních úředníků rozhoduje o tom, že u tak velkého města se znečištěným ovzduším povolí zlikvidovat více než tři hektary dřevin, aniž by za tuto obrovskou ekologickou újmu byla uložena výsadba násobného množství dřevin," kroutí hlavou předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle frýdecko-místeckého magistrátu jsou ale požadavky ekologů přemrštěné. „Umístit požadovanou náhradní výsadbu na pozemky ve městě tak, aby dřeviny nebyly ani do budoucna v kolizi s technickou a dopravní infrastrukturou, s rozvojem území města, a navíc aby s ní souhlasili všichni vlastníci pozemků, by bylo velmi problematické až nereálné," poznamenala mluvčí magistrátu Jana Matějíková.

S kritikou nesouhlasí ani krajský úřad, který v červenci přikázal ŘSD nově vysadit tři čtvrtiny počtu kácených dřevin. Náhradní výsadba je tak podle úřadu přiměřená.

„S takovým pohrdáním estetickou, hygienickou a rekreační funkcí zeleně blízko města jsme se ještě nesetkali," tvrdí přesto Miroslav Patrik, který se obává, že jde o „plánovaný a koordinovaný čin ve prospěch investora".

Pokud ekologové s odvoláním neuspějí, hrozí soudními spory. Organizace Děti Země už několikrát do přípravy obchvatu zasáhla. Ekologům se například nelíbí, že část obchvatu má vést přes chráněné území s lužním lesem v údolí říčky Morávky.

Stavební řízení pro tuto část trasy obchvatu Frýdku- -Místku začalo v únoru. Své námitky proti stavbě zaslaly Děti Země v červenci, takže se nyní čeká na rozhodnutí ministerstva dopravy.