„Pokud je nám známo, Správa železniční dopravní cesty už má připravený projekt na doplnění závor na daném přejezdu," uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství frýdecko-místeckého magistrátu Miroslav Hronovský.
Diskutovalo se také na sociální síti
Ve facebookové skupině, která se zabývá děním ve městě, vzbudilo video zachycující prosincový střet vlaku a kamionu velký zájem diskutujících. Například Karel Kaleta poznamenal, že by město mělo nainstalovat závory jako alespoň psychologickou zábranu. „Pěšáci tam chodí běžně přes přechod, ať svítí jakákoli barva na semaforech. Dřevěná závora kamion nezastaví, ale minimálně upozorní, že tam něco jede. Například ve Vratimově mají závory i na daleko méně frekventovanějších přejezdech," napsal uživatel sociální sítě.
Dva střety v době
tří týdnů
11. prosince 2015
V ranních hodinách narazil osobní vlak, který vyjížděl z frýdeckého nádraží směrem do Ostravy, do návěsu kamionu. Polský řidič vjel na přejezd u frýdecko-místecké estakády v době, kdy už desítky vteřin blikala červená světla. Nikdo neutrpěl vážné zranění, bylo ale nutné opravit výstražnou signalizaci kamion smetl oba výstražníky.
1. ledna 2016
Osobní vlak, který jel rovněž směrem do Ostravy, se srazil s osobním automobilem. Řidič cestoval sám, také u této nehody nebyl nikdo zraněn.
Ne všem se ale zdá umístění zábran jako vhodné řešení. „V Suchdole závory jsou, a jak to tam dopadá. Tak proč si myslíte, že závory pomohou?" oponoval Petr Alina.
Náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutscher upozornil, že město nemá oprávnění k tomu, aby závory na přejezdech vybudovalo. „O jejich potřebnosti rozhoduje Drážní inspekce. Na první pohled se může zdát rozhodování o vybudování závor jednoduché, vždyť nezodpovědnost řidičů nemůže být vyvažována životy lidí cestujících ve vlaku. Nicméně je třeba si uvědomit, že výstražná červená světla jsou důležitější než závory a všude ve světě mají stejný význam STOP," míní náměstek primátora, podle kterého jsou závory jen doplňkovým bezpečnostním prvkem.
„Spouštějí se až po rozblikání červených světel a jen krátkou dobu nato již kolem projíždí vlak. Nezodpovědný řidič tak může vjet do kolejiště právě ve chvíli, kdy se závory spouští, což se stalo ve Studénce, kdy řidiče padající závory vyděsily natolik, že zůstal stát v kolejišti a zapříčinil střet s vlakem, při kterém zemřeli tři lidé. Závory nejsou samospasitelné," řekl náměstek s tím, že podle názoru vedení města je nutné respektovat červená světla u přejezdů i na křižovatkách, a jejich netoleranci tvrdě postihovat.
Světelné přejezdy jsou nejrizikovější
Statistiky Drážní inspekce ale mluví jasně i v minulém roce docházelo k největšímu počtu nehod a usmrcení právě na železničních přejezdech zabezpečených pouze světelnou signalizací.
Drážní inspekce proto chce co nejvíce takových míst opatřit závorami. Jak potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, výjimkou nebude ani přejezd ve Frýdku. Železničáři s umístěním závor počítají v rozmezí let 2017 až 2018.
„V zájmu zvýšení bezpečnosti provozu dráhy a provozu na pozemních komunikacích je v současné době zpracovávána zadávací dokumentace pro uskutečnění veřejné zakázky zhotovení přípravné dokumentace ke zvýšení zabezpečení stávajícího přejezdu, tedy doplnění závorami," řekl Marek Illiaš a upřesnil, že se bude jednat o celé závory včetně závor pro chodce. V souvislosti s tím se bude upravovat i svislé dopravní značení.