Zatím mají navrch příznivci stromů, o vítězství rozhodli minulý týden zastupitelé. Celý příběh se táhne už devátým rokem. Na počátku byl nápad jedné ze zdejších obyvatelek, že by od města odkoupila kousek pozemku za domem a v souladu s územním plánem města si na ní postavila garáž. Úředníci neměli námitek. Když se však o tomto záměru dověděli ostatní nájemníci, hned chtěli garáže také a 25 se jich v této věci obrátilo na město.

Podle územního plánu garáže do této zóny patřily, námitky neměl ani okresní hygienik, rada města proto nechala vypracovat studii a schválila výstavbu 46 garáží a zastupitelé schválili smlouvy o budoucím prodeji pozemků pod garážemi. Zájemci si vyřídili územní rozhodnutí i stavební povolení a uzavřeli příslušné smlouvy s městem. Zlom však nastal na podzim před pěti lety, kdy stavebníci začali připravovat pozemky pro stavbu. Ostatní zdejší obyvatelé totiž nesouhlasili s vykácením vzrostlých stromů. Město proto požádalo stavebníky, zda by své řadové garáže nepostavili na vedlejším pozemku, které sloužilo jako parkoviště.

„Stavebníci požadavek města respektovali a vyřídili si nové stavební povolení,“ informoval zastupitele místostarosta Frýdlantu nad Ostravicí Bohumil Dolanský (KDU-ČSL). Při té příležitosti však zastupitelé schválili změnu územního plánu, podle kterého pozemek, na kterém měly původně stát garáže, bude sloužit pro zeleň, která tu však ani po pěti letech od schválení příliš udržovaně neroste. Protože však mezitím výrazně vzrostly jak ceny na vypracování projektu tak i na samotnou stavbu, stavebníci os záměru výstavby garáží odstoupili. Zároveň také přibylo osobních automobilů a výstavba garáží na „náhradním pozemku“ už ani nepřipadá v úvahu, protože by místní lidé neměli kde parkovat.

Město přesto nápad s výstavbou garáží pro občany nevzdalo a odbor životního prostředí by za určitých podmínek s výstavbou v pásu neudržované zeleně souhlasil. Zastupitelstvo by však muselo zrušit své pět let staré usnesení, podle kterého změnilo zónu pro výstavbu na zónu zeleně a všechno vrátit do výchozího bodu. „Když tuto změnu neschválíme, zablokujeme možnosti výstavby v této oblasti na příštích pět let a další roky pak potrvá, než se tam podaří někomu něco postavit. Město je zacpané auty a tady by si mohli lidé, kteří tu bydlí, postavit garáže a tím obtížné dopravní situaci trochu ulevit. V okolí je 120 bytů,“ intervenoval za změnu starosta města Jiří Mořkovský (ODS).

Zastupitelé minulý týden přesto návrh neodsouhlasili a místo garáží tak v lokalitě zůstává pás neudržované zeleně.