Oba požadavky, které mají zmírnit dopady zvýšené železniční dopravy po otevření nošovické automobilky Hyundai na život místních obyvatel, schválilo ve středu mimořádné zastupitelstvo. ČTK to dnes řekla starostka Hnojníka Dagmar Molinová. Podle Správy železniční a dopravní cesty je zatím předčasné se k požadavkům obce vyjadřovat. "Byli bychom raději, kdyby ta nákladní doprava přes Hnojník nešla. Ale než aby to šlo po cestě, tak všichni chceme raději tu železnici. Když už tady Hyundai je a něčím nás omezí, tak chceme něco pro naše občany vydobýt," vysvětlila starostka. Stávající most v Hnojníku je železný a obec podle starostky chce, aby ho železnice vyměnila za jiný typ, který by snížil hluk z dlouhých nákladních souprav, které budou obcí projíždět. Nový podchod je podle starostky nezbytný kvůli zajištění bezpečnosti na tratě, protože vlaky mají obcí jezdit údajně ve dvacetiminutových intervalech. Při rekonstrukci tratě se navíc plánují protihlukové absorpční stěny, které ztíží příchod cestujících k vlaku. Obec kromě výměny mostu a stavby podchodu má podle Molinové ještě další drobnější požadavky, které budou ještě specifikovány. Mimo jiné jde o odvodnění potoka a dobré zpracování protihlukové studie a její patřičné řešení. Starostka dodala, že požadavky obce nyní sepíše a bude je adresovat hlavnímu konstruktérovi, aby je zapracoval do svých plánů. V usnesení zastupitelstva také bude návrh, aby využití tratě pro nákladní dopravu posoudil i nezávislý odborník. Proti chystanému zvýšení kapacity na železniční trati mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem vznikla v sousední Stříteži petice, kterou podepsalo přes 500 lidí i z okolních obcí. Lidé se obávají, že nákladní vlaky přinesou trvalou hlučnost a zhorší podmínky pro život místních obyvatel i rekreaci turistů v Beskydech. V petici navrhují, aby nákladní vlaky jezdily do Českého Těšína přes Ostravu-Kunčice, což by prý bylo ekonomičtější a zároveň šetrnější k životnímu prostředí. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) nakonec kvůli postoji občanů odstoupila od svého původního návrhu na vybudování tříkolejné dopravy ve Stříteži. Projekt byl přepracován a obcí povedou jen dvě koleje. Místo tříkolejky ve Stříteži dvojkolejka povede z hnojnického nádraží půlkou obce směrem na Český Těšín. Dopady mají být minimální, tvrdí ale zástupci SŽDC. Zvýšení kapacity na železnici se plánuje zejména kvůli výstavbě automobilky Hyundai v Nošovicích. Automobilka se začala stavět minulý měsíc, sériovou výrobu chce zahájit za dva roky. Podle SŽDC je brzy, aby se k požadavkům Hnojníka vyjadřovala. "My jsme ve fázi, kdy projektant posuzuje hlukovou studii a zatím nejsme schopni se k požadavkům obce vyjádřit. Ke konci května bude zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí a tam budou závěry hlukové studie prezentovány," řekl ČTK Karel Obzina, hlavní inženýr stavby z Frýdku-Místku do Českého Těšína. Dokumentace se poté předloží do územního řízení, kde se lidé a ekologové budou moci vyjádřit, dodal.