„Co se týká zaručené neboli ověřené elektronické komunikace s naším úřadem, to znamená prostřednictvím e-mailu podepsaného zaručeným elektronickým podpisem, tak musím konstatovat, že ve většině případů to jsou jiné úřady, organizace a instituce, které nám touto cestou zasílají elektronicky podepsané dokumenty,“ řekla Deníku tajemnice třinecké radnice Alena Textorisová.

„Občanů, kteří by nám takto posílali dokumenty, je mizivé množství, snad dva až tři ročně. Možná to pramení z faktu, že ve většině případů ke správnímu řízení musejí dokládat další dokumenty, které nemají možnost přiložit v elektronické podobě, a proto raději přijdou nebo dokumenty pošlou v písemné podobě poštou,“ dodala Textorisová s tím, že třinecký úřad má již od roku 2003 zřízeny elektronické podpisy a přijímá elektronicky podepsané dokumenty především na adrese elektronické podatelny (epodatelna@trinecko.cz) nebo na adrese sekretariat@trinecko.cz.

„Za poslední dva roky se zvýšil počet ověřených elektronických podpisů na našem úřadě na přibližně patnáct,“ uvedla Textorisová. Do projektu Czechpoint se úřad v Třinci zapojil již v jeho pilotní fázi. „To znamená, že jsme už v dubnu 2007 začali na odboru informatiky poskytovat ověřené výpisy z informačních systémů veřejné správy. Postupně se zvýšil počet pracovišť, na kterých tyto ověřené výpisy poskytujeme – nyní je to na odboru informatiky, odboru vnitřních věcí a živnostenském úřadu. Postupně jsme kromě výpisu z katastru nemovitostí začali pořizovat i kopie katastrální mapy, dále poskytujeme výpisy z Obchodního rejstříku, Živnostenského rejstříku a od začátku letošního roku i z Rejstříku trestů,“ vysvětlila Textorisová.

Právě u Rejstříku trestů šlo jen do pátku 7. března o 675 výpisů. U Katastru nemovitostí bylo za stejnou dobu 206 výstupů (loni 629). U Obchodního rejstříku pak 62, přičemž v roce 2007 jich bylo 143. „Lze tak soudit, že výpisy jsou mezi občany ,populární´ a že jejich počet narůstá. I na možnost pořídit výpis na Městském úřadu Třinec jsou ohlasy lidí pozitivní,“ poznamenala Textorisová. Nejméně výpisů je u Živnostenského rejstříku – celkem tři, z toho dva letos.

Rovněž tajemník jablunkovské radnice Stanislav Loskot uvedl, že zkušenosti s portálem Czechpoint jsou dobré. „Provoz je bezproblémový,“ řekl s tím, že od prvního ledna do 29. února šlo celkem o 389 podání. Dodal, že Městský úřad Jablunkov vlastní zaručený kvalifikovaný elektronický podpis. „Kromě toho má několik dalších elektronických podpisů pro specializované agendy a komunikaci s rezorty, jako jsou například doprava a finance. Podání je možné poslat v podstatě z kteréhokoli počítače, který je napojen na internet. Elektronická adresa pro doručování na náš úřad je posta@jablunkov.cz,“ připomněl.

„Správní řízení je v zásadě takto možné vést, vyžaduje to samozřejmě zaručený elektronický podpis protistrany, nicméně v praxi se využívá ojediněle. Výjimku tvoří komunikace s dotčenými orgány státní správy,“ potvrdil Stanislav Loskot.