V posledních třech letech se v Hrádku na Jablunkovsku téměř o ničem jiném nemluvilo.

V obci se budoval železniční koridor, vedle stavěli miliardový silniční průtah. Přineslo to obrovské problémy, které by vydaly i na knihu. V sobotu odpoledne obec připravila slavnostní ukončení stavby. Bez oficialit, ministrů a zástupců investorů. S trochou nadsázky se dá ale říct, že koridor slavila jen polovina obce. V Hrádku totiž velmi záleží na tom, kde člověk žije.

„Byla to hrůza, ale teď už je po ní. Museli jsme objíždět dva kilometry, abychom se dostali na hlavní cestu. Celou dobu dělali i trať,“ řekla Deníku 73letá žena s tím, že jméno raději neřekne.

Žije v lokalitě Kempčice a úplně spokojená není. Vadí jí hluk, který se šíří i přes obří bariéry. „Slibují, že nám dají okna – a pořád nic,“ pravila žena. Její známá dokonce poznamenala: „Tak jsme si to vůbec nepředstavovali. Je rozdělený ,Gródek´, no.“ Ani tato žena nechtěla uvést jméno, protože má k tomu důvody.

Jiný příklad? „My jsme naprosto spokojeni s tím, jak je udělaná cesta. Když jsme kdysi šli v pět ráno do práce, nemohli jsme ji přejít. Jelo jedno auto za druhým,“ pravila 54letá Helena Kupcová, která žije asi 150 metrů od koridoru. Trochu jí ale vadí, že při vjezdu na průtah musejí řidiči riskovat. „Je tam sedmdesátka, ale tu nikdo nedodržuje. Už jsem tam bourala. Mrholilo, nebylo vidět. Byla jsem asi první, koho tam někdo sestřelil,“ uvedla Kupcová. Její maminka Helena Samcová změny chválí. „Je to teď lepší. To nejde vůbec srovnávat.“

Na hřiště TJ Sokol Hrádek přišel i Martin Byrtus s rodinou. Žije v místní části Lyngi. „Nám to tam na té druhé straně vyhovuje,“ pravil. Byl tedy důvod slavit? „Pro nás jo,“ odpověděl. Renáta Stonawská má se stavbou malou potíž. „Je to pěkné, jen se díváme přímo na betonové zábrany. Jinak mě to vůbec neovlivňovalo, robotníci byli šikovní, nemám žádnou negativní zkušenost,“ řekla dvaatřicetile­tá žena.

„Stavba byla to nejhorší, co nás doposud mohlo potkat. Něco je lepší, něco horší. Hluk se zvýšil, špatně se tady vyhýbá autům. Moc jsme si nepolepšili,“ myslí si čtyřicátnice Lenka Szczuková. Podle ní je určitě víc nespokojených lidí z lokality za tratí. „Ideální by byl obchvat, ale teď už to určitě nejde,“ prohlásila její kamarádka Irena Zarembová.

Starosta Hrádku Robert Borski lidem děkoval za trpělivost. „Smyslem akce nebylo jásat nad tím, že tady máme koridor. Ale je to realita, věc, která tady bude vždycky,“ míní Borski. Podle něj obyvatelé obce dostali v posledních třech letech „záhul“, přičemž problémy s hlukem se budou řešit minimálně ještě příští rok.

Řada lidí se v sobotu bavila o tom, že Hrádek byl vlastně rozdělený odjakživa – ať už silnicí, řekou Olší nebo železniční tratí. Lidem se na akci omlouval exstarosta Pavel Tomčala, jenž v době stavby odstoupil ze zdravotních důvodů. „Pokud jsem někoho nazlobil, tak se omlouvám. Ono už to jinak nejde,“ uvedl.

Na hřišti zahrála kapela Blaf. Její lídr Tomáš Tomanek si teď cestování mezi Jablunkovem a Třincem pochvaluje. „Udělá to deset minut určitě. Možná i 15, ale to už je moc. Samozřejmě ta Vendryně je nejhorší bod, který to všechno zpomalí a zastaví,“ řekl redakci.

Borski uvedl, že i když bylo v sobotu jen devět stupňů, včetně dětí bylo na hřišti asi 400 lidí. Zopakoval, že smyslem akce nebyla pompézní oslava, zastupitelstvo zorganizovalo spíš krátké „poděkování za výdrž“. Jen pro zajímavost - během dvou hodin se snědlo 150 gulášů, 250 jelit, 200 krčků, všechny koláče a řízky, vypily se čtyři bečky piva a na odbyt šel hlavně čaj s rumem.

„Náročná stavba je hotová se všemi přednostmi i nedostatky. Hrádek je nyní mnohem bezpečnějším místem, zbývá však ještě vyřešit problém hluku ve východní části obce a problém potoka u nádraží,“ konstatoval Borski.