Nově nastavený „systém daru“ většina soukromých lékárníků považuje za diskriminační, mnozí se snaží udržet si klientelu různými bonusy, slevami, někteří postupují stejně jako krajští úředníci.
Většina frýdecko-místeckých privátních lékárníků regulační poplatky svým zákazníkům nevrací. Od doby, kdy tak začala činit krajská zdravotnická zařízení, mají méně zákazníků. „V naší lékárně regulační poplatky nevracíme, a pokud vím, tak je nevracejí ani nikde jinde v okolních privátních lékárnách. Během posledních dvou týdnů od doby, kdy krajské lékárny začaly regulační poplatky vracet, nám ubylo asi dvacet až třicet procent zákazníků,“ zhodnotil situaci Miroslav Holeksa z místecké Lékárny Anenská.
Lékárny zařazené do větších sítí se oproti tomu své stálé zákazníky snaží nalákat na různé bonusy. „Regulační poplatky jako takové nevracíme, ale máme zavedeny klientské sazby a našim klientům se snažíme zaplacené poplatky vracet formou bonusů,“ pověděla vedoucí lékárny ve frýdecko-místeckém Kauflandu, která je zařazena do sítě lékáren Dr. Max. Podobně k poplatkům přistupuje i Lékárna Tesco. „Obecně regulační poplatky nevracíme, našim zákazníkům ale poskytujeme různé výhody,“ konstatovala Gabriela Šnytová z lékárny ve frýdecko-místeckém Tesku.
Klienty mají udržet bonusy
Síť lékáren Dr. Max v celém kraji, dokonce i v Ostravě, kde není žádné krajské zařízení, a Ostravané pokud chtějí ušetřit na poplatcích, musejí zvážit, zda se jim vyplatí cestovat za levnějšími léky za hranice okresu, si chce klienty udržet vyplácením věrnostního bonusu. Lékárny Dr. Max zákonný poplatek od pacienta i nadále vybírají, ale pacientům, kteří jsou anebo se stanou držiteli klientské karty, kompenzuje lékárna tyto poplatky vyplacením věrnostního bonusu v jejich plné výši.
Na Novojičínsku se opatření kraje dotklo zejména sedmi soukromých lékáren v Novém Jičíně, které zaznamenaly pokles od dvaceti do padesáti procent pacientů. Naopak jediná krajská lékárna, lékárna Delfín v areálu novojičínské nemocnice, přiznává stoprocentní nárůst počtu pacientů. „Máme asi dvakrát tolik pacientů než dříve,“ řekla její vedoucí Kateřina Masníková
Soukromý lékárník: Přežíváme díky chřipce
„O situaci diskutujeme a sledujeme ji. Poplatky zatím pořád vybíráme,“ sdělil Stanislav Rovan z novojičínské Lékárny U Bílého anděla, který je u všech jednání lékárníků. Od vybírání poplatků neupustili ani v jiných částech okresu. „Hlavně nám ubylo takzvaných chronických pacientů, mezi nimiž převažují starší lidé. Mají více receptů, takže těch výhod plně využívají,“ upřesnil Rovan s tím, že novojičínské lékárny v současné době přežívají hlavně díky chřipce a dalším respiračním onemocněním.
Žádná ze soukromých lékáren na Karvinsku nechce porušovat zákon tím, že by úplně přestala vybírat třicetikorunový regulační poplatek. Jedna skupina lékárníků zareagovala tak, že se chová stejně jako kraj. Účetně poplatek vykážou, ale ihned jej klientovi darují. Na rozdíl od kraje, který rozdává z krajského rozpočtu, obdarovávají klienty ze svého zisku. Druhá skupina zatím regulační poplatek vybírá dále, ale snižuje ceny, poskytuje bonusy. Oba systémy mají zabránit odlivům klientů do nemocničních lékáren, což se děje. „Musíme konstatovat, že po prvním náročném týdnu se situace opět zklidňuje,“ řekl vedoucí nemocniční lékárny v Havířově Luboš Vejmola.
Chováme se jako kraj
V mnohých soukromých lékárnách na Krnovsku a Bruntálsku se snaží klientům různou formou kompenzovat třicetikorunové poplatky. Například v Lékárně Medika na Hlavním náměstí v Krnově se ke klientům chovají podobně jako v krajských zařízeních. „Vracení třicetikorunového poplatku za recept u nás funguje už velmi dlouho, ale nově jsme u nás v únoru museli zavést také navíc vracení poplatku za každou položku na receptu. Byla to reakce na zrušení tohoto poplatku v krajských lékárnách,“ vysvětlil zdejší lékárník.
Kam dál?