Poslední měsíce byla Hrabová odříznuta. Kvůli výstavbě „kruháče“, který má spolu s dalšími kroky dopravní situaci v městské části výrazně zlepšit.
Od září je obec směrem na Vratimov znovu průjezdná. Zatímco proti těmto pracím nikdo nic nenamítal, ty následně v podobě napojení Mostní ulice na dálnici D56 v některých obyvatelích vyvolávají nadále negativní emoce.
„Nemůžeme se s tím smířit, ale bohužel už nic neuděláme,“ říká Vlasta Kalousková, která má dům se zahradou přímo vedle plánovaného napojení. „Bývaly tu srnky, bažanti, teď tu nezazpívá ptáček. Hrabová už nebude, co bývala,“ tvrdí Kalousková.
Právě asi desetinu obyvatel Hrabové stavba určitým způsobem zasáhla. Rušily se zahrádky, bouraly stavby, protestovalo se proti další silnici. Většina obyvatel se ale nechala slyšet, že stavbu vítá, nebo proti ní nijak neprotestovala.
CO STAVBA PŘINESE?
Projekt vznikl už před Sametovou revolucí a prodlouženou Mostní měla tehdy Hrabová v podstatě končit. Za ní se počítalo s průmyslovou haldou.
Třicet let nato je vše jinak a plány šly ven ze šuplíku. Tentokrát hlavně kvůli narůstající dopravě, která trápí Hrabovou ze všeho nejvíce. Obzvláště letos, kdy je při roční uzavírce Rudné využívána jako objízdná trasa a každý den se v ní tvoří kilometrové kolony. Zejména tedy před jejím uzavřením kvůli stavby „rondelu“.
Ten je první částí plánů, které mají dopravě v Hrabové ulevit. Napojení na dálnici, pro někoho kontroverzní, je tou druhou.
„Kilometr a půl dlouhá silnice napojí Vratimov a Hrabovou přímo na dálnici z Ostravy do Frýdku-Místku a odkloní intenzivní dopravu mimo obytné části,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, podle něhož přibude i cyklostezka, chodníky, nová zeleň a terénní úpravy.
PROKLATÉ KAMIONY
Výrazným přínosem pak podle starosty Hrabové Igora Trávníčka bude zúčtování s kamiony a nadměrnými vozidly. „Po celé Paskovské ulici, od Makra až po Paskov, bude zákaz vjezdu automobilům nad 12 tun. Nyní zde mohou vjíždět pouze od Vratimova, po dostavbě Prodloužené Mostní se změní i toto. teď Navíc ještě usilujeme o zpřísnění omezení a snížení limitu na 7 tun. Hrabovou tím hrozně ztišíme,“ je přesvědčen Trávníček.
Ze zákazu si dnes řada „kamioňáků“ těžkou hlavu nedělá, což má podle starosty původ i ve směšných pokutách policistů – řádově ve stokorunách –, kdy se řidičům takový risk vyplatí. Navíc si vysílačkami navzájem upozorní, když v Paskovské stojí hlídka.
„Dnes už existují krabičky, které rozpoznají osobní vůz od náklaďáku. Byť bychom je zaplatili sami, nejspíše je pořídíme, ať s nákladní dopravou v obci skoncujeme,“ říká odhodlaně Trávníček.
DÁLNIČNÍ POPLATEK
Druhým plánem na zlepšení podmínek v Hrabové má být nová taktika v boji za zrušení zpoplatnění dálnice mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, aby řada řidičů ve snaze neplatit za dálniční známku nevyužívala právě okresní silnice podél Místecké ulice. Zatímco dosud okolní obce „kopaly“ každá za sebe, nyní na ministerstvu budou vyvíjet ustavičný a společný tlak.
„Ten smrad, když tu neustále popojíždějí auta, je nesnesitelný. Snad se tou stavbou alespoň toto vyřeší,“ věří i prodlouženou Mostní dotčená Vlasta Kalousková, která – a nejen ona – navrhuje postavit kruhový objezd ještě u čerpací stanice za řekou u křižovatky s Frýdeckou. „Od Hrabové se dává přednost, čímž se to tady ještě více ucpává,“ vysvětluje.
Projekt napojení na dálnici bude dokončen příští rok v červnu a stavba vyjde na víc jak 133 milionů korun. Platí ji Moravskoslezský kraj a město Ostrava, výraznou část však kryjí evropské dotace a státní rozpočet. „Novou komunikaci řidiči i obyvatelé Hrabové docení, až se prodloužená Mostní dostaví,“ očekává náměstek Unucka.