Díky elektrokolům se mohou i starší nebo méně zdatní cyklisté dopravit do míst, kam by na běžném kole třeba vůbec nedojeli. Cyklista na něm ale stále musí šlapat, motorek jízdě pouze napomáhá. Bez šlapání je motor vyřazen z činnosti, asistence je limitována rychlostí 25 kilometrů v hodině. Podle předpisů jde o klasické kolo s výpomocí. Kola s nastavitelným sedlem vybavená přídavným elektromotorem a akumulátorem cílí i na uživatele, kteří mají s jízdou na kole hlavně v kopcovitém Frýdku potíže.
Cena za vypůjčení bude oproti obyčejným kolům vyšší. Každá jízda do 15 minut na běžném růžovém kole je ve Frýdku-Místku zdarma, po této době cena za výpůjčku v rámci zóny ve Frýdku-Místku činí 12 korun za půl hodiny. V případě elektrokol bude nástupní sazba podle smlouvy, které podepsalo město se společností Rekola Bikesharing, patnáct korun za minutu, každá minuta výpůjčky pak vyjde na jednu korunu. Zatímco tradiční sdílená kola lze půjčit a vrátit v mnoha lokalitách, pětice elektrokol bude k dostání jen v centru města.
„Kdybychom zónu udělali všude, dostupnost elektrokol by byla velmi malá a neužil by si je nikdo. Pokud se elektrokola osvědčí, je možné, že budou v příštím roce v provozu ve větším počtu, případně i ve větší zóně,“ uvedl Pavel Osina, vedoucí magistrátního odboru územního rozvoje a stavebního řádu.
Dvouměsíční testovací provoz sdílených elektrokol potrvá do konce listopadu – v té době pro letošek skončí také provoz obyčejných růžových bicyklů. Kola si jde snadno půjčit přes mobilní aplikaci. Například v srpnu bylo ve Frýdku-Místku osm tisíc výpůjček, čtyři z pěti jízd se vejdou do patnácti minut.
Rekola kromě Frýdku-Místku jezdí v dalších devíti tuzemských městech včetně Ostravy, růžová elektrokola můžou využívat například cyklisté v Praze. Mají charakteristický košík, podobné blatníky a o něco tlustší rám, který v sobě skrývá baterku a motorek. V Havířově či Ostravě se můžou lidé svézt na sdílených kolech společnosti Nextbike.