„Mezi sousedy se začínají šířit obavy z toho, aby tu nevzniklo betonové nákupní monstrum, které by do naší lokality přinášelo nárůst dopravy a zhoršení životního prostředí. Tedy hluk, prašnost a zplodiny z výfuků aut,“ říká Michal Polák za obyvatele z okolí Lembergerovy tkalcovny (po válce patřící k podniku Slezan). Ti sledují průběh bourání od jara, teď práce pomalu a jistě finišují.

U lidí z Hálkovy ulice pohled na bagry, náklaďáky a jinou techniku prý přiživuje obavy, co tady v budoucnu bude. Někteří se nemohou podle svého tvrzení dopátrat informací; na webu Frýdku-Místku se však dá najít znění dohody mezi magistrátem a vlastníkem areálu, akciovkou Slezan Holding. „Informační vakuum v dané záležitosti rozhodně nepanuje,“ líčí mluvčí města Jana Musálková Jeckelová.

Tomáš Ptáčník
Komentář Tomáše Ptáčníka: Lidé ve Frýdku-Místku mají důvod být nedůvěřiví

Frýdeckomístečtí představitelé zajistili, že v bývalé Lembergerově tkalcovně nebudou bourány žádné objekty s historickou hodnotou. „Aktuálně tady probíhají úpravy, vlastník nechává areál vyčistit od nehodnotných přístaveb a posléze ho nabídne v dražbě,“ vzkazuje mluvčí magistrátu. Demolice měla být hotova 9. srpna, ale zjištěné překážky a k nim se vážící technologické postupy ji oddálí do 31.

„Informace o našich záměrech pravidelně zveřejňujeme. A obavy o to, zda tam bude betonové obchodní centrum, si dovoluji srovnat s jinými senzacemi, které se před komunálními volbami běžně šíří…“ konstatuje Jiří Karásek, předseda představenstva Slezan Holding. Zdůrazňuje, že bourané stavby nebývaly nikdy předmětem zájmu památkářů a využití lokality řeší vloni zaktualizovaný územní plán.

Architektonický fenomén Morávky v Beskydech, lidové roubené seníky, rekonstruovaný obcí je u silnice 4774 na Mituřím i s informační tabulí a posezením pro turisty, 2.8.2022.
OBRAZEM: Architektonický fenomén Morávky v Beskydech se vrací zpět do krajiny

„Fabrika více než sto let sloužila se spousty pracovníků, desítkami nákladních aut denní expedice a uhelnou kotelnou k nepřetržitému čtyřiadvacetihodinovému provozu textilní výroby. Větší zátěž v tom místě již jistě nikdy nebude,“ uvádí Karásek. Slezan Holding podle něj nechává zbourat právě účelové budovy textilky, přední objekt s historickou hodnotou zachovává i jako „ozdobu“ budoucího areálu.

O prostor s rozlohou pětačtyřiceti tisíc metrů čtverečních i širokým potenciálem využití uprostřed města se už podle Karáska objevují zájemci. „Zohledňujeme u nich nejen obchodní podmínky, ale také faktory jako budoucí způsob využití, přijetí podmínek memoranda i rozsah vytvořených pracovních míst. Nový vlastník by mohl být do konce roku,“ sděluje předseda představenstva Slezan Holding.

Technické služby se pustily do opravy přístupových ramp v "malém" místeckém podchodě, srpen 2022.
Ve Frýdku-Místku opravují přístupy do podchodu, ocení to vozíčkáři i maminky

Frýdeckomístecký primátor Petr Korč k Lembergerově tkalcovně dodává, že magistrát má zájem „otevřít tuto krásnou část“ lidem, aby se z ní opět stala organická část města: „Nechceme tu těžkou průmyslovou výrobu, kamiony ani obří nákupní centra či betonová monstra. Osobně jsem před lety aktivně vystupoval proti výstavbě Kauflandu, protože to přece do městské památkové zóny nepatří.“