Levný dovoz kuřat a zvyšující se ceny krmiv ohrožují českou produkci. A to nejen v našem kraji, ale v České republice vůbec. Někteří chovatelé byliuž nuceni svůj podnik zavřít. Provoz výkrmny vlastních brojlerů musel ukončit třeba i Školní zemědělský podnik v Lánech.

Polské kuře
„Dříve se naše produkce masa pohybovala kolem 2500 tun masa ročně. V současné době jsme na 1500 tunách s tím, že pro letošní rok očekáváme výsledky kolem 1050 tun,“ popsal současnou situaci ředitel školního podniku Miroslav Špička.

Důvodem je především levný dovoz z Polska.

Mluvčí Agrární komory Eugenie Línková před časem uvedla, že dovoz od našich severních sousedů představuje dokonce 40 procent dováženého zboží.

I když někteří chovatelé kvůli klesajícím cenám svůj podnik už zavřeli, zbývající mají problémy i takto malou produkci na trhu vůbec udat.

Zemědělci by byli rádi, kdyby jim pomohl stát. Zdá se přitom, že budou vyslyšeni. Ministerstvo zemědělství totiž podle ministra Ivana Fuksy hledá možnosti, jak české chovatele podpořit.

„V současné době připravujeme nový dotační podprogram, který je nyní ve fázi příprav a zaměřuje se na podporu provádění preventivních opatření proti výskytu zoonóz v chovech drůbeže,“ uvedl ministr. Zoonózy jsou nákazy, které jsou přenosné mezi člověkem a zvířetem.

Český zákazník
Svoji pozornost však chovatelé obracejí zejména na českého spotřebitele, v jehož moci je chovy podpořit. „O stavu českého zemědělství rozhodují lidé každý den v obchodech, když nakupují. Podle jejich volby jdou finanční prostředky buď mimo hranice naší země, nebo jsou směřovány k českým zemědělcům,“ tvrdí ministr a doplnil, že v Česku běží několik projektů, které mají za cíl české potraviny propagovat.

Pro spotřebitele však není orientace na trhu s drůbežím masem jednoduchá, protože podle předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie Dagmar Tůmové je na obalech uveden pouze dodavatel, nikoliv původ suroviny.

S tím by si měl poradit chystaný internetový portál, který chce českým spotřebitelům usnadnit vyhledávání místních masných produktů na trhu. Jeho spuštění se plánuje na duben nebo květen letošního roku.