Při té příležitosti vzpomínám na svou návštěvu v jejím skromném domku s ateliérem ve Frýdlantu nad Ostravicí v podhůří Ondřejníka. Ocitl jsem se ve světě obrazů a keramiky, které jsou doménou této snaživé podbeskydské výtvarnice. Při mé návštěvě si zavzpomínala na své začátky:. „Po absolvování obchodní školy jsem začínala jako aranžérka a později jako výtvarnice propagace v obchodním domě Ostravica v Ostravě.“ Tam poznala život a její krásy i problémy. A jako mladá se již v šestnácti letech stala žákyní akademického sochaře Augustina Handzela, který ji dal pevné základy malířské i sochařské tvorby. A nejen on. „Ale za umělecký vztah k této kultuře vděčím profesorovi Bedřichu Knoppovi na umělecké škole v Ostravě a ve Frýdku-Místku pak malíři Bedřichu Holáčkovi. Měla jsem i technické problémy malby a ty mě pomáhal vyřešit malíř Josef Kurzawa,“ doplnila Pešatová.

V jejím ateliéru měla seřazeny své jedinečné obrazy malované olejem i temperou podle zaměření, motivy z beskydských hor, z návštěv v cizině, v českých zemích, motivy květin i profilů lidských tváří. Neopomněla mi ukázat i svůj deníček, ve kterém měla zachyceny místa svých výstav, a to nejen v Česku, ale i v cizině. „Nejčastěji to byly samostatné výstavy ve Frýdku-Místku, v Ostravě-Porubě, v Domě umění v Ostravě, v Havířově, v Novém Jičíně, v roce 2000 na výstavišti v Praze, dále na 2. salonu v Litoměřicích, Frýdlantu nad Ostravicí, v Raškovicích i jinde. V roce 1955 jsem měla své obrazy i v Itálií v městě Turíně,“ vypočetla Pešatová.

Pešatová začala v mládí i s keramikou a ve svém ateliéru má celou řadu keramických výtvorů – sošek, váz, miniaturních exponátů a dokonce bystu svého tatínka i věrně zachycenou bystu svého muže. Na závěr přiznala, že se narodila ve Frýdku-Místku, kde se i poznala se svým manželem. Oba byli nadšení hráči tenisu a dokonce i Leda Pešatová byla v juniorském věku aktivní hráčkou místního oddílu. Po ní se tomuto sportu věnuje i její syn, který je trenérem mládeže.

VILÉM VLK