V letošním městském rozpočtu je na něj vyčleněno pět milionů korun. Frýdek-Místek dlouhodobě trpí náporem aut a kamionů, například po hlavní silnici I/48 vedoucí skrze střed města, projede denně na čtyřicet tisíc vozidel. Cílem dotačního projektu je snížení negativních vlivů dopravy na zdraví obyvatel a životní prostředí, zejména nižší emise z dopravy a také méně hluku, byť logicky půjde jen o marginální zlepšení. V případě hybridních vozidel jde o kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru, tedy ekologičtější variantu než u klasických aut.

„Jedná se o pilotní projekt a uvidíme, jaký bude zájem. Chtěli bychom si to vyhodnotit a také technologie se určitě budou dále vyvíjet. Prozatím bychom se přidrželi hybridních vozidel, protože chceme podporovat ekologickou dopravu a myslíme si, že je to krok správným směrem. Uvidíme ale, jaký bude ohlas ze strany veřejnosti,“ uvedl náměstek primátora Radovan Hořínek.

CO ELEKTROMOBILY?

Dotace se nebude vztahovat na elektromobily, kterých zatím v regionu přibývá jen pozvolna. Například ve Frýdku-Místku mají majitelé k dispozici dvě dobíjecí stanice. „Naším cílem není podpora elektromobilů, chceme začít hybridy, které nepotřebují infrastrukturu. Další rok se možná můžeme bavit o širším rozsahu tohoto dotačního programu,“ poznamenal náměstek primátora Jakub Míček.

PRVNÍ MAJITEL

Žadateli budou fyzické a právnické osoby s trvalým pobytem nebo sídlem ve Frýdku-Místku po dobu nejméně jednoho roku před podáním žádosti, musí být prvními majiteli vozidla. Maximální výše dotace je stanovena na deset procent z pořizovací ceny vozu, nejvýše však 75 tisíc korun. Nabídka hybridů se na tuzemském trhu každým rokem rozšiřuje. Plně hybridní automobil umožňuje jízdu čistě na elektrickou energii nebo může kombinovat spalovací i elektrický motor.