Hospoda, která je centrem společenského dění v Zelinkovicích, má dlouhou historii, fungovala i jako tělocvična. Dříve kolem proudily tisíce aut denně, po vybudování silnice R48 však provoz výrazně oslabil. Dodnes se tam konají různé společenské akce určené hlavně pro místní obyvatele. Zhruba před dvaceti lety si vzal hospodu na starost nájemce, který ji provozoval do poloviny loňského roku. Z osobních důvodů ale činnost ukončil.

Zástupci osadního výboru pak začali spolupracovat s magistrátem s návrhem, aby město objekt odkoupilo. „Tušili jsme, že může dojít k takové situaci jako v Chlebovicích. Před deseti lety měli obdobný problém,“ uvedla Alice Ondračková, předsedkyně Osadního výboru Zelinkovice-Lysůvky.

Připomněla, že chlebovickou hospodu koupil soukromý vlastník. „Hospoda se zavřela a dnes je z ní sklad elektrozařízení,“ podotkla s tím, že budova u silnice v Zelinkovicích je pro tamní obyvatele důležitá. „Je to jediná šance, kde se lidi dneska mohou sejít. Jinak bychom se mohli scházet na hřišti za hezkého počasí nebo v podjezdu pod R48,“ dodala při pondělním jednání zastupitelů, kdy se o osudu nemovitosti rozhodovalo.

KOALICE SE NESHODLA

Od 1. prosince se o hospodu stará nový nájemce. Osadní výbor chce docílit toho, aby se do sálu vrátil kulturní program i mládežnický sport. „Když to koupí soukromý vlastník, už to neovlivníme,“ apelovala Alice Ondračková na zastupitele.

Napříč politickým spektrem však shoda nepanovala. Náměstek primátora Jiří Kajzar z hnutí Naše město F-M měl o správnosti nákupu motorestu pochybnosti. Činnost hospody je podle něj nejistá, a to kvůli trvalému poklesu tržeb i nedostatku lidí v gastronomii obecně. „Místo, kde je dneska motorest, můžeme s nadsázkou říct, že je mrtvé. R48 odvedla podstatnou část příjmů v podobě řidičů, kteří se tam zastavovali na oběd nebo občerstvení,“ podotkl náměstek primátora.

V případě, že by v budově nefungovala hospoda, bylo by podle něj další využití problematické. „Je otázka, kdo a jakým způsobem to bude provozovat,“ dodal náměstek primátora. Cena za budovu, konkrétně 5,6 milionu korun, které požadují vlastníci, je podle něj přemrštěná. K této částce je podle Jiřího Kajzara nutné připočíst minimálně dva miliony korun, aby se budova dala do pořádného stavu. Peníze by radši dal do infrastruktury, v okrajových částech se totiž připravuje výstavba kanalizace za stamiliony korun.

„Nabýváme objekt, ve kterém budeme určovat pravidla hry my. Osadní výbor v tuhle chvíli přichází s tím, že cítí obrovskou nejistotu do budoucna, že tato nemovitost pro jejich běh a fungování městské části důležitá,“ podotkl náměstek primátora Karel Deutscher z ČSSD s tím, že osadní výbory dostaly určitou volnost při rozhodování o projektech a investicích, na které se chtějí zaměřit. Osadní výbor Zelinkovice-Lysůvky tak v posledních letech hospodaří s 2,8 miliony korun ročně. „Nedáváme to ze svých peněz, ale z peněz, o kterých si oni rozhodují sami,“ řekl Karel Deutscher.

Znalecký posudek, který si nechal vypracovat magistrát, vyčíslil cenu za motorest na 4,8 milionu korun. Vlastníci nemovitosti však požadovali vyšší částku na základě jejich znaleckého posudku. Podle radního Tomáše Chlebka z hnutí Naše město F-M je cena přemrštěná a neprošla trhem. „Cena je podle mě kolem tří, tří a půl milionu,“ míní.

Při jednání zastupitelů se pak rozhořela i debata, na co mají směřovat peníze z autonomních rozpočtů okrajových částí. „Je pouze na nich, zdali chtějí dětské hřiště, opravit chodníky nebo silnice, a je pouze na nich, zdali chtějí nabýt nemovitost, či ne,“ přidal se primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký z ČSSD. Téměř polovina obyvatel Zelinkovic a Lysůvek podepsala, že chtějí, aby motorest koupilo město. Primátor navíc zpochybnil rizika, která u městského posudku zapříčinila pokles výsledné ceny za nemovitost.

HLASOVALO SE DVAKRÁT

Při hlasování zastupitelé nákup nemovitosti nejprve nepodpořili. Chyběl jediný hlas. Pak však došlo k revokaci usnesení, do zasedacího sálu v poledne dorazila i zastupitelka a bývalá primátorka Eva Richtrová, která při dopoledním hlasování chyběla, a i díky ní napodruhé získal odkup motorestu podporu nejtěsnější většiny hlasů. Pro byli také zastupitelé ČSSD, KDU-ČSL, hnutí ANO a pět ze šesti komunistů.

Náměstek primátora Pavel Machala z ČSSD připomněl, že rozhodnutí je podpořeno i osadním výborem v Chlebovicích. „Taky bych nekupoval hospodu, aby ji město provozovalo. Kupujeme nemovitost s velkým sálem, kde se konají společenské akce. Nechtěl bych zpochybňovat rozhodnutí osadních výborů, které jasně řekly, že na to ty peníze chtějí použít, že jsou připraveny do budoucna případně dotovat nějaké ztráty na provoz ze svých dotačních peněz,“ konstatoval Pavel Machala.