Přibližně dvousetmilionový projekt Via Sosna, který v budoucnu propojí centrum Třince s krajskou nemocnicí a sídlištěm Sosna, má podle zastupitelky Anny Bystrzycké i své odpůrce.

Bystrzycká uvedla, že v souvislosti s uvažovanou stavbou vznikla nedávno i petice. „Počítejme s tím, že lidé jsou opravdu proti," prohlásila třinecká zastupitelka s tím, že místní se obávají například zvýšení hustoty provozu. „Pokud by vznikla Via Sosna, počítá se s tím, že tam pojede čtyři tisíce aut denně," řekla.

Podle radnice jde o velmi náročný projekt, u kterého ani nelze počítat se stoprocentní podporou. „Při stavbě čehokoli, ať už je to dům dětí, zastávka nebo obchvat, se vždycky najde určitá část lidí, která není spokojena. Zvlášť těch, kteří bydlí v těsné blízkosti. Zřejmě bychom tady v Třinci pak téměř nic nepostavili," reagovala starostka Věra Palkovská.

„A není pravda, že se nejednalo s lidmi, kterých se to týká," zdůraznila. Podle ní je nutné si uvědomit, že výkupy pozemků nastanou až ve chvíli, kdy je k dispozici geometrický zábor. Ten je zase podmíněn územním rozhodnutím. „A to může být teprve ve chvíli, kdy je za námi posuzování vlivu na životní prostředí," shrnula starostka.

Kraj se stavbou stále počítá

Právě zpracování studie pro posuzování vlivu na životní prostředí se nyní v Třinci řeší. Palkovská připomněla, že kvůli novele zákona se celá řada dopravních staveb opozdí, případně bude mít velký časový skluz. Jde asi o dva roky, a tak radnice počítá s tím, že do konce roku 2018 se podaří pouze rozjet územní řízení.

Pokud by se do té doby podařilo získat územní rozhodnutí, šlo by podle starostky o „opravdu velký bonus a úspěch".

Podle vedení města je zásadní, že projekt Via Sosna se před časem dostal do „bílé knihy" Moravskoslezského kraje. „Ve chvíli, kdy kraj jakožto investor realizoval podjezd Via Lyžbice, tak vlastně i podmínkou dotace bylo, že to bude pokračovat dál. Že tam bude následně i pokračování směrem k nemocnici a k sídlišti Sosna a splní to svůj konečný cíl a účel," tvrdí Věra Palkovská.

Město už uvolnilo 250 tisíc korun na zpracování studie, což je podle radních další logický krok. „Propojení náměstí se sídlištěm Sosna je součástí strategického plánu, je součástí ,bílé knihy' a je to součástí územního plánu. O tom všem už zastupitelstvo rozhodlo," konstatovala starostka.

První myšlenky na tento ambiciózní projekt se objevily už před čtyřmi dekádami. Původní trasa byla s ohledem na obyvatele upravena tak, aby měla menší dopady. Podle vybraného návrhu, který ještě připouští možné upřesnění trasy a dílčí úpravy, komunikace povede od kruhového objezdu v Šeříkové ulici, poté bude pokračovat mostní estakádou v délce 95 metrů nad řekou Olší a za ní bude pokračovat takzvaným tlamovým podjezdem.

Trasa budoucí silnice, která bude měřit celkem 1,5 kilometru, skončí na nové kruhové křižovatce v Kaštanové ulici.

Návrh počítá také se sdruženým chodníkem pro chodce a cyklisty, veřejným osvětlením a dalšími náležitostmi. V budoucnu by po nové komunikaci měla projíždět i linka MHD.