Pokud si majitel poškodí vozidlo po najetí do díry na vozovce, jak má postupovat, aby mohl po pojišťovně uplatňovat náhradu škody?

Škodu může majitel vozidla uplatnit buď z havarijního pojištění, nebo ji nárokovat po správci komunikace, který by mohl mít uzavřené odpovědnostní pojištění. V prvním případě tedy půjde o pojistnou událost samotného motoristy, ve druhém pak o pojistnou událost nikoliv motoristy, ale správce komunikace. Upozorňuji však, že tato odpovědnostní pojistka kryje správce komunikace v případě, kdy něco zanedbá. Třeba neoznačí vyfrézovanou vozovku, odkrytou kanalizaci a podobně. Klasické výtluky po zimě, které může opravovat, až to dovolí klimatické podmínky, do této kategorie bohužel nespadají. Ideální proto je mít havarijní pojištění a být v tomto směru soběstačný.

Kolik takovýchto případů jste řešili na Frýdecko-Místecku v loňském roce – a kolik jich už máte letos?

Z havarijního pojištění nezkoumáme, zda byla příčinou škody díra na vozovce. V odpovědnostního pojištění jde ročně o desítky případů z celé České republiky.

Setkáváte se i s různými podvodnými praktikami řidičů? Můžete uvést nějaký případ?

Ano, pojistné podvody se ze šedesáti procent týkají právě motorových vozidel, takže je zřejmé, že upravené nebo vymyšlené verze pojistných událostí v sobě mohou obsahovat i prvek rozbité vozovky. Česká pojišťovna každoročně odhalí podvody za více než čtvrt miliardy korun.