Tablety a takzvané chytré telefony se děti učí používat v čím dál nižším věku. Ředitelé základních škol se na technické vymoženosti a jejich používání o přestávkách dívají různě a odlišně k nim také přistupují.

V ZŠ a MŠ Žabeň, která má pouze třídy prvního stupně, už děti mobily a tablety o přestávkách vytahovat nemohou. „Na konci minulého školního roku děti trávily přestávky s mobily a tablety, a vůbec se spolu nebavily, neměly přichystané věci, nestihly se najíst, napít a zajít si na záchod. Od září jsme dali do školního řádu, že mobily a tablety nesmí vůbec vytahovat," řekla ředitelka školy Eva Juřicová s tím, že nařízení pomohlo, děti jej dodržují. Problémy byly podle ní hlavně ve čtvrté a páté třídě, prvních ročníků se netýkaly.

Jiná je situace v Bruzovicích, v tamní škole podle ředitelky Jany Krátké mnoho dětí mobil ani nemá. Využívají je žáci, kteří například dojíždějí rodiče tak kontrolují, zda dorazili do školy. „Pak si mobil vypnou a mají ho v tašce. Zapínají jej, až když jdou domů. Tablety vůbec nenosí do školy, ani takové činnosti o přestávkách nevyhledávají," řekla ředitelka ZŠ a MŠ Bruzovice. Příslušné opatření zakazující techniku o přestávkách tedy nemají.

Psycholožka Veronika Dobešová, která působí ve frýdecko-místecké Základní škole Petra Bezruče, technologie u žáků vnímá jako zdroj informací, ze kterého mohou při výuce čerpat.

Čas před monitory by měl být podle ní adekvátně vyvážen.

Například pobytem venku, hrou nebo třeba četbou. „Pokud je jediným způsobem trávení volného času, nemůžeme očekávat, že se naše děti naučí něco pro praktický život. Naopak můžeme očekávat oploštění emocí, neschopnost vytvářet zdravé mezilidské vztahy, neschopnost řešit problém a pravděpodobně rozvoj závislosti," uvedla Veronika Dobešová.

Jiný postup než zakazování používání mobilů a tabletů o přestávkách nebo třeba jejich odebírání při vchodu do školy preferují v třinecké Základní škole Dany a Emila Zátopkových. „Jednak nevidíme smysl přebírat zodpovědnost za odebrané věci a zároveň jsem přesvědčena, že nelze zajistit, aby úplně všichni žáci mobil někde odevzdali. Žáci mohou mobil používat o přestávkách a v hodině máme ustanovení ve školním řádu, že žáci mají elektronická zařízení vypnutá a uložená v aktovce. Tím se jednoznačně vymezujeme k používání mobilů ve vyučování," řekla za vedení školy Magda Nogová, podle které se učitelé ve škole snaží dětem například vysvětlit, že používání mobilů ve vyučování je známka nevychovanosti. „Než mobily zakazovat, je důležitější s žáky hovořit a vést je k zodpovědnosti," míní Nogová.

Často se v posledních letech mluví o tom, že děti umějí zacházet s „chytrými" zařízeními dříve, než se naučí číst a psát. Podle ředitele Mateřské školy Beruška Martina Kocura se nestalo, že by předškolní děti přinesly tablet nebo mobil do školky. „Děti mají dny, kdy si mohou přinést nějakou oblíbenou hračku, kterou ostatním představí vždy si ale donesou autíčko nebo plyšáka. Ještě se nestalo, že by přinesly tablet nebo mobil. Doufám, že to tak i zůstane," řekl Deníku Martin Kocur. „Snažíme se děti těchto technologií ušetřit, protože dozajista mají tento prostor u mobilních telefonů svých rodičů. Tady dbáme spíše na to, ať jdeme ven a zahrajeme si kolektivní hry," dodal ředitel.