Souhlas se záměrem udělil úřad 10 měsíců poté, co Správa železnic odeslala dokumentaci k projednání. Dalším stupněm příprav bude podání žádosti o územní rozhodnutí, k němu má dojít příští rok. Dokumentaci k projednávání zpracovala společnost Ecological Consulting. Úřad stanovil celkem 24 podmínek pro další fáze přípravy, samotné stavby a následně provozu. Jde o běžné podmínky, které mají co nejvíce omezit zásahy do životního prostředí.

Dopravní omezení a problémy na výpadovkách z Ostravy na jih na Frýdek-Místek a Beskydy, 20. 10. 2022.
Trasa Frýdek-Místek-Ostrava. Připravte si nervy, jsou peníze, a tak se opravuje

Plány musely projít takzvaným velkým procesem EIA kvůli připomínkách některých obcí, které na trati neleží. Šlo například o Hnojník nebo Střítež. Leží ale na alternativní trati (322) Frýdek-Místek – Český Těšín a obávají se vlivu odklonění dopravy během stavby na tuto trať. U ní leží mimo jiné automobilka v Nošovicích.

Pod dráty až do Frenštátu

Vedle elektrifikace patnáctikilometrové trati má dojít především ke zdvoukolejnění úseku Vratimov – Frýdek-Místek, kde je dnes jedna kolej. Proběhne také celková rekonstrukce kolejového svršku a spodku, přestavba nástupišť ve Vratimově, Paskově, Lískovci u Frýdku-Místku a Frýdku-Místku. Zmizí některé železniční přejezdy a budou nahrazeny podjezdy. Součásti stavby bude i nová trakční napájecí stanice v Lískovci u Frýdku-Místku. Maximální traťová rychlost, která je dnes 80 km/h, by měla být nově až 120 km/h.

Nedělní zápas 9. kola extraligy házenkářů Frýdek-Místek - Karviná 26:27.
OBRAZEM: Frýdek-Místek ve vyprodaném derby trápil Karvinou, nakonec ale padl

Úsek Kunčice – Frýdek-Místek je ale jen první etapou celého plánu Správy železnic s tratí 323. V letech 2027 až 2030 má proběhnout revitalizace a elektrifikace i navazujících úseků Frýdek Místek (mimo) – Frenštát pod Radhoštěm město/Ostravice. Zde Správa železnic mluví o zvýšení rychlosti až na 160 km/h.

Aktuální plán Správy železnic počítá se zahájením stavby v roce 2025 a dokončení v roce 2028. „Uvedené termíny jsou však závislé na vydání potřebných povolení v plánovaných termínech,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Když v roce 2015 prošla studie proveditelnosti, mluvilo se o termínu v roce 2021 a nákladech 4,5 miliardy korun.