Vzniku výtluků napomáhají podle silničářů časté střídaní teplot, mrznoucí srážky, podchlazený povrch díky nočním mrazům a odpolední relativně vysoké teploty nad bodem mrazu. Silničáři začínají evidovat trhliny a drobné poruchy živičných krytů na některých krajských silnicích, které se z preventivních důvodů musí opravit.

„V těchto klimatických podmínkách se na drobné opravy povrchu vozovek používá studená balená směs, která díky svému složení umožňuje použití i při nízkých teplotách," vysvětlil technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Podle ně jde o materiál, který je mnohem dražší než běžná teplá obalovaná směs, používaná silničáři v letním období. „Kromě vysoké ceny studená balená směs nemá obvykle díky svému speciálnímu složení dlouhou trvanlivost, a proto se využívá na ty nejnutnější provizorní dočasné drobné opravy mimo technologické období, aby se na komunikacích hlavně odstranila nebezpečná místa a výtluky se dále nezvětšovaly," doplnil Novák. Definitivní vyspravení výtluků silničáře čeká až se začátkem letního technologického období.