Podobná situace je také na jiných úřadech v rámci celé České republiky.

„Před deseti lety byla státem nařízena povinná výměna občanek typu knížka. Nový doklad s dobou platnosti do roku 2015 byl tehdy vydán více než dvěma milionům lidí. Ti nyní docházejí na úřady a žádají o výměnu občanky. Spolu s nimi přicházejí v době před dovolenými také ostatní zájemci o vydání občanky nebo pasu, což má za následek vytváření front a prodlužování času stráveného na úřadech. Jedná se o mimořádnou situaci," řekl vedoucí odboru vnitřních věcí Radovan Horák s tím, že frýdecko-místecký magistrát využívá všechny kapacity a nástroje k co nejrychlejšímu odbavení žadatelů o občanský průkaz nebo cestovní pas.

V minulosti bylo možné vyřídit občanky i cestovní pasy na matričních úřadech, kterých bylo v rámci správního obvodu celkem 12. V roce 2012 ale došlo k centralizaci a přijímat žádosti a vydávat doklady mohou jen obecní úřady obcí s rozšířenou působností. V tomto případě se jedná o zhruba 111 tisíc obyvatel, kteří při vyřízení občanského průkazu či cestovního pasu navštíví budovu magistrátu v Palackého ulici v Místku. K vyřízení agendy občanských průkazů a cestovních dokladů slouží celkem pět přepážek. V pondělky, středy a čtvrtky, tedy v úřední dny, je u nich obslouženo na 600 klientů.

Děti a nemocní mají na úřadě přednost

Přednostně jsou vyřizovány žádosti pro děti ve věku do 5 let, k čemuž se využívá příslušné tlačítko na vyvolávacím systému, které je umístěno u přepážkových pracovišť. Od června 2012 musí mít každé dítě samostatný cestovní pas. Pokud dítě cestuje pouze do států Evropské unie a většiny balkánských zemí, postačí mu pouze platný občanský průkaz. Dále jsou přednostně vyřizovány také žádosti držitelů průkazů ZTP nebo ZTP/P, kteří jsou přednostně odbaveni u jedné z přepážek.

Lidé, jejichž zdravotní stav nedovoluje osobně navštívit magistrát k vyřízení občanského průkazu, mohou kontaktovat úředníky na telefonu 558 609 455 nebo 558 609 458 a dohodnout si termín návštěvy přímo doma nebo v zařízení, kde se toho času nacházejí. O službu „mobilního pracoviště" je velký zájem, čekací doba je téměř dva měsíce. Klienti mají také možnost objednat se mimo úřední dny, tedy na úterý a pátek, a to nejen pro podání žádosti, ale i k vyzvednutí vyhotoveného dokladu. Nejbližší volné termíny pro objednání se aktuálně pohybují v horizontu sedmi týdnů.