„V současnosti je zpracováván jednostupňový projekt stavby, následně v prvním čtvrtletí příštího roku bude realizováno stavební řízení,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Správa předpokládá, že vybudování závor na přejezdu poblíž obchodního centra Frýda a haly Polárka by mělo přijít na řadu ve druhém až třetím čtvrtletí příštího roku.

Přejezd je sice chráněn výstražnými kříži i světelným a zvukovým zařízením, část motoristů však na předpisy nedbá. Plánovaná instalace závor tak zapadá do koncepce zvyšování zabezpečení přejezdů. Ačkoli do úprav železničních přejezdů proudily v posledních letech mnohamilionové sumy, jen na Frýdecko-Místecku se od roku 2013 do konce letošních letních prázdnin událo čtyřicet nehod – většina za denního světla. Tři z nich skončily tragicky.

Na bezpečnost na tuzemských železničních přejezdech se zaměřil i Nejvyšší kontrolní úřad. „Počty nehod se v prověřovaných letech významněji nesnížily – v roce 2013 jich bylo 165, v roce 2017 pak 159 a v jednotlivých letech mezi tím to bylo podobné. Ve stejném období zahynulo při nehodách na přejezdech v průměru 35 lidí ročně. Česká republika tak zůstala v tomto ohledu jednou z nejhorších zemí v Evropě,“ uvedli kontroloři v tiskové zprávě. V letech 2013 až 2017 bylo na železničních přejezdech způsobeno 812 nehod, při kterých bylo usmrceno 175 osob a 406 jich bylo zraněno. Celkové škody se vyšplhaly na téměř 500 milionů korun. Nejméně nehod bylo na přejezdech zabezpečených závorami, přibližně patnáct procent. Nejvíce naopak na těch, které byly vybaveny jen světelným zařízením – šlo zhruba o 46 procent ze všech nehod. Zbylé nehody se odehrály na přejezdech zabezpečených výstražnými kříži.

„Nejčastějším prohřeškem je ignorování světelné a zvukové signalizace přejezdového zabezpečovacího zařízení, nepřesvědčení se o tom, zda se k přejezdu neblíží vlak, případně objíždění, obcházení nebo podlézání sklopených závorových břeven,“ podotkl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

I podle Správy železniční dopravní cesty z dlouhodobých statistik vyplývá, že drtivou většinu nehod zaviní řidiči, cyklisté či chodci, kteří nedodržují základní platná pravidla a zákony. Nelichotivé místo v počtu nehod prý není kvůli špatnému zabezpečení přejezdů či neúčelnému vynaložení peněz. Na modernizaci a rekonstrukci železničních přejezdů přidělilo v minulých letech Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) více než 2,6 miliardy korun, z čehož více než 900 milionů představovaly peníze z Evropské unie.

Mezi nejvýznamnější letošní stavby patří modernizace přejezdů na trati Frýdek Místek – Český Těšín s náklady ve výši zhruba 65 milionů. Projekt v sobě obsahuje i doplnění světelného zabezpečovacího zařízení u dvou méně frekventovaných přejezdů v Dobré a mezi Nošovicemi a Hnojníkem. Nového výstražného signalizačního zabezpečení a závor se dočkal přejezd ve Stříteži na vytížené silnici I/68.

Významnou investici představovala i úprava přejezdů na trati mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Ostravicí. Projekt, který byl dokončen v roce 2015, řešil výstavbu a rekonstrukci patnácti světelných přejezdových zabezpečovacích zařízení na úrovňových kříženích regionální trati se silničními komunikacemi různých kategorií. Jeho součástí byla i obnova přejezdových vozovek a úprava příslušného železničního svršku a spodku. Celkové náklady činily 179,5 milionu korun – 127 milionů tvořila dotace, zbytek uhradil fond dopravní infrastruktury.

Nehody na přejezdu ve Frýdku
Debaty o závorách nabraly na intenzitě na přelomu let 2015 a 2016. Tehdy v prosinci smetl vlak návěs kamionu s polským řidičem, který na koleje vjel desítky vteřin po spuštění výstražných světel, o pár týdnů později se zase vlak srazil s autem. U obou havárií neutrpěl nikdo vážné zranění. Letos v únoru vjel na přejezd na červenou řidič prázdného autobusu. Projel jen těsně před vlakem.