Podle starostky Věry Palkovské se už v dubnu podá žádost o dotaci, veškeré podklady by měly být k dispozici do 20. března. „Aby mělo smysl do toho vůbec jít, chceme získat 85 procent potřebných finančních nákladů. Na přípravě se budeme dělit třetinově, na samotné stavbě a provozování pak podle využívané plochy výjezdového centra,“ řekla Palkovská.

O vzniku moderního areálu pro hasiče a policisty se podle ní hovoří zhruba patnáct let. Teprve předloni se ale podepsalo memorandum, které přípravu odstartovalo. Důvodů, proč složky Integrovaného záchranného systému (IZS) přestěhovat pod jednu střechu, je podle radnice celá řada. - přečtěte si také: Stavba obřího výjezdového centra se prý přiblížila

Nyní je zastupitelům zopakovali i samotní hasiči a policisté. „Náš hasební obvod má celkem 420 čtverečních kilometrů a žije tady 78 tisíc občanů. Je rozprostřen kolem 36 kilometrů silnice I/11. Z jedné strany je polská hranice, ze druhé slovenská, z další jsou Beskydy. V podstatě tu zůstávají dvě páteřní komunikace, po kterých jsme schopni si s někým dalším pomoci. V poslední době vznikly problémy, kdy kvůli zablokování těchto komunikací v podstatě zůstáváme odkázáni sami na sebe a na policii,“ konstatoval velitel třinecké stanice Bohdan Sikora.

Bojují s nehodami i s nedostatkem prostoru

Stanice byla zřízena v roce 1969, celkovou rekonstrukcí prošla před šestnácti lety. Sikora připomněl, že při reorganizaci hasičského sboru na přelomu století došlo k navýšení počtu hasičů na směně. „Současně s počtem hasičů by tu měla být odpovídající technika, ale budova je bohužel stará. Lidé se nějak vměstnají, ale naše technika je čím dál větší – a my ji tam nedáme. Prostě ta budova se už nedá nějak stavebně nafouknout ani upravit,“ pravil šéf třineckých hasičů. Během záznamu ze zásahů na velkoplošné tabuli naznačil, že počet mimořádných událostí na přetížené silnici I/11 je alarmující.

„Na této komunikaci se v minulém roce vyjíždělo ke 146 vážným nehodám. Jenom „jedna jedenáctka“ tvoří bezmála třetinu zásahů. V posledním měsíci jsme zaregistrovali pár kamionů, které by v průběhu dne uzavřely Třinec na dvanáct hodin. Nám se potom „povede“ dostat se do situace, že vyjedeme a už nám nikdo nepomůže, protože není schopen se k nám dostat,“ řekl hasič Bohdan Sikora.

Lepší podmínky chtějí také policisté

Podobně jsou na tom i policisté. „Je třeba říct, že náš efektivní postup závisí na podmínkách, které máme k práci,“ prohlásil Martin Sliž z PČR v Třinci. „Co nás nejvíce trápí – nehodovost, vyvíjející se formy a trendy kriminality, stavebně ubytovací stav budovy. Ta byla naposledy rekonstruována v roce 1975, v té době v ní sloužilo šedesát policistů. Dneska jsme na 110 policistech. Celkem se v budově nachází pět složek Policie České republiky,“ uvedl Martin Sliž. „Čím lepší budou podmínky pro práci, tím větší bude možnost efektivně, včasně a dobře působit. O to lepší budou naše výsledky,“ prohlásil.

V novém výjezdovém centru by měla působit i třinecká městská policie. Podle Palkovské se předpokládá, že žadatelem o dotaci bude hasičský záchranný sbor. „To je nejlepší způsob, ten proces tak bude nejrychlejší. Část pozemků patří pozemkovému fondu,“ uvedla. Dodala, že stavební povolení a další podklady půjde získat do konce roku. „Tak, aby se na jaře příštího roku začalo stavět,“ prohlásila Palkovská.

Bez dotace se stavět nebude

Zdůraznila však, že pokud se na akci nepodaří zajistit zmíněnou 85procentní dotaci, projekt by se napřesrok nerealizoval. „Čekali bychom na vhodný čas, kdy bude šance tyto prostředky získat.“

Pozemky nyní slouží jako cvičiště kynologické organizace. „Je logické, že bychom pejskaře nehodili přes palubu. Nebylo to jednoduché, ale došlo k dohodě,“ tvrdí starostka. Kynologům je nabídnuto místo v Líštné, s čímž souhlasí. Jde o 14 tisíc metrů čtverečních, pozemek je dokonce větší než ten, který mají v pronájmu na Frýdecké ulici.