Územní řízení bylo zahájeno v roce 1996, stavbě podle radnice ale dosud bránily finanční i jiné důvody. Někteří zastupitelé to ale zpochybňují. Jednání „opepřil“ důchodce Rudolf Milata, jenž dal průchod svým emocím a neodpustil si neslušný výraz.

Komunální volby za tím nejsou, argumentuje Palkovská

„V poslední době se často hovoří o tom, že vedení města se zabývá vlakovou zastávkou zejména proto, že se blíží komunální volby. Já bych vám to chtěla vyvrátit, jsou tři argumenty, které jasně hovoří o tom, že tomu tak není,“ řekla zastupitelům starostka Věra Palkovská. Podle ní se na jaře podařilo přesvědčit obyvatele lokality „U Slovanu“, že stavba zastávky nezhorší kvalitu jejich života.

Starostka říká, že v původní dokumentaci se počítalo s drážní budovou, v místě by muselo vzniknout i větší parkoviště a točna autobusů, což vyvolávalo obavy lidí, kteří u trati žijí. Nyní už jde o klasickou zastávku, s čímž starousedlíci souhlasí. „Nesetkali jsme se s jediným záporným přístupem,“ prohlásila Palkovská s tím, že další důvod se týká financí. „V minulosti nám to vycházelo na nějakých 120 až 130 milionů korun – s tím, že to mělo být zejména na bedrech města,“ uvedla.

Nově dohodnutá podoba zastávky přijde odhadem na 38 milionů korun. Třinečtí se nyní zavázali k tomu, že město zaplatí devět milionů, zbytek vyčlení České dráhy (ČD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Verze starostky se nelíbí Turkovi

Za třetí důvod Palkovská označila fakt, že kraj od loňska zkoumal, zda je nutné vybudování podjezdu Via Lyžbice. Bez něj podle starostky nelze stavět ani zastávku. „Ještě v lednu se tím zabývala krajská rada,“ uvedla s tím, že kraj uznal, že čtvrtmiliardový podjezd pod tratí je pro město nezbytný, a téma zastávky se vrátilo do hry někdy v dubnu.

Tato verze starostky se nelíbí zastupiteli Radimu Turkovi. „Před čtyřmi lety jsme tady sváděli poměrně intenzivní souboj argumentů pro a proti. Dneska to vypadá na naprosto bohulibý konsenzus. Tomu rozumím. Protože před těmi čtyřmi pěti lety tady paní starostka opakovala to slovo „Via Lyžbice“ jako jakousi mantru, že už se s hrůzou budili v Praze, v Ostravě, že když viděli Palkovskou, tak řvali „Via Lyžbice“ ze spaní. A teď se to nějakým způsobem vrací,“ prohlásil Turek.

„Mám tomu rozumět tak, že vlastně po čtyřech letech není žádný problém? Protože tenkrát se organizovalo, možná i s přispěním paní starostky, jakési hnutí proti výstavě té zastávky,“ tvrdí Turek. Palkovská trvala na svém, navíc míní, že podíl města už ani nemůže být menší. „Nakonec je to devět milionů. A my se bavíme, jestli ano, či ne? Mně je z toho trošičku smutno,“ pravila. - přečtěte si také: Turek se opřel do kolegů, Palkovská ho nechápe

Smlouva prošla nakonec hladce

Zastupitel Jiří Möhwald chtěl vědět, kdo bude v Lyžbicích nastupovat a vystupovat. „Jaká bude cílová skupina? Existuje nějaká studie, kdo bude zastávku využívat? Je to důležitý a agresivní zásah do města,“ pravil. Podle něj zastávka s podzimními komunálními volbami přeci jen souvisí. „Mně se docela líbí pojem módní záležitost,“ uvedl.

K zastupitelům před hlasováním promluvil i příznivec zastávky Rudolf Milata. Myslí si, že bude sloužit nejen studentům, ale všem, kterým nevyhovuje, že k železniční stanici je to z centra několik kilometrů. „Když to nechápete, alespoň držte hubu,“ řekl 76letý důchodce Rudolf Milata zastupitelům.

Smlouva o tom, že město na stavbu poskytne devět milionů korun, prošla hladce 24 hlasy. Proti byl jediný zastupitel, několik dalších se zdrželo. „Projektovou dokumentaci zpracuje komplet SŽDC,“ poznamenala Palkovská.

Stavba zastávky, ale i železničního mostu a podjezdu Via Lyžbice začne příští rok na jaře. Dá se tak předpokládat, že dopravní situace na důležité Jablunkovské ulici bude napřesrok komplikovaná. „Až se to spustí, průjezdnost Jablunkovské bude velmi ztížena,“ říká starostka.

Kam dál? Přestavba čeká i zastávky v Konské či ve Vendryni