„Největší dopravní stavby se dotknou Bystřice, kde se připravuje výstavba světelné křižovatky „Karpentská“ s přechodem pro chodce, a výstavba kruhové objízdné křižovatky „U Slovnaftu“. Bezpečností provozu na silnici I/11 na Třinecku se zabýváme delší dobu.

Více k tématu si přečtěte v souvisejících článcích

Každá obec to však řešila samostatně. Nyní jsme dali síly dohromady a děláme několik projektů, které na sebe vzájemně navazují,“ řekl redakci bystřický starosta Ladislav Olšar. Tvrdí, že financování celého projektu už má „reálné obrysy“ a že na spuštění jednotlivých staveb se nemá čekat dlouho.

„Pokud nebudeme mít problém ve stavebním řízení, věřím, že na podzim tohoto roku všechny záměry zrealizujeme,“ uvedl Olšar. Dodal, že chodci v Ropici se mají dočkat nových přechodů, které je lépe ochrání, směrem k Třinci se bude jednat o opravu dvou autobusových zálivů v Neborech. Olšar připomněl, že v samotném Třinci se připravuje výstavba světelné křižovatky na Kamionce a ve Vendryni v lokalitě „U Moržola“ půjde o nový chodník podél silnice I/11.

Na krátkém úseku zemřelo více než dvacet lidí

Křižovatka „Karpentská“ se začala řešit poté, co místní obyvatelé sepsali petici, kterou v březnu 2008 předali bystřické radnici. V petici upozornili na to, že za 15 let na uvedené křižovatce při nehodách zahynulo 22 osob. Lidem se už tehdy nelíbil enormní nárůst dopravy na hlavním tahu, což riziko střetů ještě zvyšovalo.

Mluví se o tom, že denně po silnici projíždí 25 tisíc vozidel, někteří odborníci hovoří o číslu třicet tisíc. Olšar, který stav označuje za „skoro katastrofální“, na petiční akci odkazuje – s tím rozdílem, že podle něj se za sedmnáct let pouze v úseku kolem křižovatky „Karpentská“ odehrálo už 25 smrtelných ú­razů.

„Petici jsme obdrželi před třemi lety od občanů, kteří bydlí za silnicí I/11 ve směru na Karpentnou. Upozornili nás na problém s přecházením v tomto úseku. V době dopravních špiček, což je denně minimálně pět hodin, skutečně nelze silnici přejít,“ shrnul bystřický starosta.

„Dalším faktorem je i to, že denně projíždí danou křižovatkou ve směru do Bystřice pět tisíc vozidel. Proto světelná křižovatka s dynamickým řízením provozu v kombinaci s přechodem pro chodce situaci vyřeší. Křižovatka „U Slovnaftu“ zase umožní bezpečné napojení vozidel hlavně ze směru od obce Košařiska,“ uvedl Olšar. Náklady na celý projekt Bezpečná kapacita I/11 se odhadují na 24 milionů korun, pokud se ale zajistí dotace, jednotlivé obce zaplatí 15 procent.

„Myslím si, že projekt má svoji logiku. Neřeší pouze provoz na silnici první třídy, ale přihlíží i k bezpečnosti míst, kde se na tuto silnici napojují řidiči z přilehlých obcí. Velice důležitým prvkem je vyřešení bezpečnosti chodců,“ míní Olšar. Šéfka dopravního odboru v Třinci Miriam Hronovská už dříve potvrdila, že avizované akce na silnici I/11 město směřuje k podzimu.

„Kamionka ale nebude dlouhá, potrvá to řádově týdny,“ uvedla k modernizaci křižovatky. Podle ní půjde zejména o osazení semaforů, s rozšířením cesty se nepočítá. Dočkat by se měli rovněž lidé v Oldřichovicích, kde se počítá s výstavbou chodníku až k takzvanému kanadskému lesu. Začátek stavby je ale podmíněn rychlým majetkoprávním vypořádáním.