Dosud si klienti museli pro osobní konzultaci zajet až do pražské kanceláře, která byla otevřena už před rokem. „Za krátkou dobu své existence poskytla poradenství více než čtyřem tisícovkám klientů. Úkolem nově zřízené ostravské kanceláře bude pomáhat dlužníkům hledat řešení v situaci, kdy jim v důsledku neschopnosti splácet dluhy hrozí sociální vyloučení. Zaměstnanci Poradny pomohou klientům v hrozící či existující platební neschopnosti při telefonické či písemné komunikaci s věřiteli, soudy nebo soudními exekutory. Zvláštní službou Poradny je přímá pomoc s vyplňováním návrhu na povolení oddlužení soudům,“ říká v úvodu rozhovoru David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.

Ostravská pobočka byla otevřena teprve včera. V pražské kanceláři jste už ale lidem v tísni radili v průběhu minulého roku. Na co se ptali nejvíce?

Lidé se na nás obracejí bohužel často až na poslední chvíli, když exekutor skoro zaklepe na dveře. Exekuce, průběh exekučního a soudního řízení jsou proto nejčastější témata, která se spotřebiteli řešíme. Hodně dotazů směřuje i na věci týkající se oddlužení či osobního bankrotu.

Dá se uvést či vysvětlit na konkrétním příkladu, jak moc můžete konkrétnímu člověku, který se dostane do finanční tísně, poradit?

Naše služby poskytujeme zdarma. Lidé, kteří se dostanou do složité finanční situace, se proto na nás mohou obrátit. Mohu slíbit, že se jim budeme snažit účinně poradit. Východisko se dá najít téměř z každé situace. Nedokážu si představit, že by se někomu naše rady nevyplatily. Spotřebitelé si po pohovoru s poradcem odnesou minimálně návod, jak se postavit danému finančnímu problému. Přirozeně nejsme kouzelníci. Známe však práva a povinnosti dlužníků i věřitelů či jejich právních zástupců. To ve spojení s rozsáhlými praktickými zkušenostmi našich poradců vede k takovému nastavení dalších kroků, které šetří čas i peníze spotřebitelů.

Představte si například klientku, která volá na bezplatnou pondělní poradenskou linku 800 722 722 s tím, že dostala obsílku od exekutora. Poradce si vyžádá potřebnou dokumentaci, zjistí stav dalších závazků, a pokud jsou splněny zákonné podmínky, navrhne osobní oddlužení podle insolvenčního zákona. V průběhu dalších pěti let by tak klientka mohla splatit minimálně třicet procent svých dluhů s tím, že zbytek dluhů bude odepsán.

Navštěvují vás i lidé, kteří jsou více předvídaví a snaží se finanční problémy řešit ještě v době, kdy situace tak vyhrocená není?

Ano, i takoví lidé se na nás obracejí. Ne jenom oni, ale i jejich rodinní příslušníci, rodiče, manželé, partneři. Neposkytujeme sice žádné finanční produkty, ani je nehodnotíme. Víme ale také, že pro některé situace je lepší tento druh finančního produktu než jiný. Jedná se především o různé druhy překlenovacích a konsolidačních úvěrů, kde nabídka na trhu je poměrně velká. Varujeme před unáhlenými rozhodnutími takzvaně výhodných půjček - vždy je dobré porovnat více variant a poradit se. Naše konzultace jsou tu právě pro tento případ.

Co bylo impulsem ke vzniku poradny? Jsou obdobné poradny třeba i někde v zahraničí?

Poradna při finanční tísni je obecně prospěšnou společností se silnými partnery. Mezi ně patří největší tuzemské banky, spotřebitelská sdružení, nadace, vysoká škola. Neznám podobný zahraniční projekt takového rozsahu. Důležité na celé věci je, že tato iniciativa dokáže účinně pomoci lidem ve finančních problémech a předluženým.

Už jste zmínil, že poradna i poradenská linka jsou bezplatné. Bude tomu tak i budoucnosti?

Určitě ano. Ve střednědobé budoucnosti navíc plánujme rozšíření provozu bezplatné poradenské linky 800 722 722 dispozici i ostravská poradenská linka 595 532 740 za běžný telefonní tarif. Každý může navštívit i naše internetové stránky www.financnitisen.cz. Jde nám o sociální odpovědnost, chceme také zabránit situacím, kde se lidé dostávají do velkých potíží. Takové služby nemůžeme a nechceme dělat za peníze spotřebitelů.