Bičem na motoristy má být takzvaná velká vládní novela zákona o pozemních komunikacích, do které byl „vtělen" zákon číslo 361/2000. „Právě ten řeší kamiony i u nás v regionu," připomněl jablunkovský senátor Petr Gawlas. Novelu v minulých dnech projednal Senát, nyní míří zpět k poslancům. A co je z pohledu obcí nejdůležitější, původně navržené sankce pro bezohledné řidiče přepracovaný návrh ještě výrazně zpřísňuje.

„Jako senátoři jsme navrhovali zvýšit pokutu z dvou tisíc na dvacet tisíc," připomněl Petr Gawlas s tím, že mezi uvažované sankce patřilo i udělení dvou trestných bodů. Dodal, že ve spolupráci mezi Senátem, Poslaneckou sněmovnou a vládou došlo k dohodě, díky které se senátní návrh dostal do velké vládní novely, a díky pozměňovacímu návrhu jednoho z poslanců se mění i výše pokuty pro ty, kteří si zkracují trasy a objíždějí mýtné.

„Tento delikt se nyní stává docela vážným přestupkem, kdy můžeme udělit takovému řidiči kamionu nebo spediční firmě pokutu až sto tisíc korun. Nejsou tam ty dva trestné body, ale ta pokuta je, myslím si, dostatečná," shrnul senátor z Jablunkova. Domnívá se, že vládní novela by mohla začít platit ještě v letošním roce.

„Bukovci by samozřejmě pomohlo, kdyby se sankce pro tyto řidiče zvýšily. Ty současné jsou neúčinné. Obci by se ulevilo, kdyby na ně byla nějaká páka," řekl místostarosta Bukovce Josef Byrtus.

Problém je zejména s polskými řidiči, kterým se v současnosti riziko jednoduše ekonomicky vyplatí. To ale vládní novela změní.

Nehoda vypadala hrůzostrašně

Kritický je zejména úsek cesty ve směru od Křížové k novému hotelu Kempa. Po hrůzostrašné nehodě z loňského listopadu, kdy se pod přetíženým kamionem naloženým dřevem utrhla krajnice a část nákladu se vysypala na novou, ještě nezkolaudovanou bukoveckou cyklostezku, se podle radnice v úseku častěji objevují policejní hlídky.