Předloni přitom zastupitelé schválili vznik dopravního podniku, který začal pracovat na možném převzetí provozování MHD. Tím by nová městská společnost vystrnadila stávajícího dopravce, kterým je ČSAD Frýdek-Místek. Jenže stejně jako loni v prosinci i včera zastupitelé odmítli možnost, že by se o provoz MHD postaral městský dopravní podnik.

„Beru to jako promarněnou šanci. Měli jsme možnost dostat tuto službu pod kontrolu, mohli jsme si sami tvořit jízdní řády a kulturu cestování. V tuhle chvíli to zůstává stále na ČSAD. Zastupitelé, kteří nejezdí autobusem, rozhodli o tom, že služba zatím žádné korekce nepotřebuje,“ podotkl náměstek primátora Karel Deutscher z ČSSD.

V dusné atmosféře včerejšího jednání zastupitelů se křehká radniční koalice na provozování MHD dopravním podnikem znovu neshodla – proti byli zástupci hnutí ANO a Naše město F-M. Sociálním demokratům, kteří jsou hlavními zastánci dopravního podniku, nepomohla při hlasování ani přízeň opozičních komunistů.

V takřka pětisetstránkové dokumentaci nastínil dopravní podnik dvanáct variant provozování MHD. Jednotlivé nabídky se lišily rozsahem dopravní obslužnosti i různými typy autobusů, které by MHD zajišťovaly. Žádná z nich však neuspěla. Zastupitelé se ale posléze nevyslovili ani pro zrušení dopravního podniku. A tak rozhodnutí padne až po volbách.

„Jde o tak zásadní krok, že by to mělo rozhodnout příští zastupitelstvo. My budeme tlačit na valné hromadě na to, aby byl co nejvíce minimalizován provoz dopravního podniku, který dneska ve třech lidech neustále generuje ztrátu,“ řekl náměstek primátora Jiří Kajzar z hnutí Naše město F-M.

„V tuhle chvíli se připravují nové jízdní řády, které se připravují od prosince, takže dopravní podnik určitě nějakou práci mít bude,“ poznamenal Karel Deutscher z ČSSD. Jiří Kajzar tvrdí, že hnutí Naše město F-M neopustilo myšlenku dopravního podniku.

Předkládané varianty se však zástupcům hnutí zdají nereálné. Kajzar zmínil důvodovou zprávu, ve které stojí, že všechny varianty budou dražší než stávající provozovatel.

Zakázka na provoz MHD po dobu deseti let má hodnotu přibližně 1,1 miliardy korun. Podle preferované varianty části vedení města by dopravní podnik zajišťoval MHD v celém rozsahu, a to autobusy na naftu, vozy by byly na leasing.

Podle propočtů by bylo potřeba 47 autobusů a 98 zaměstnanců. Zastánci stávajícího dopravního podniku argumentují tím, že pokud by nová městská společnost provozovala MHD, mělo by město pod kontrolou tok peněz, které nyní směřují do soukromé firmy, a také lepší možnosti ke zlepšení komfortu cestujících.

Náměstek Deutscher z ČSSD podotkl, že město nemůže ovlivnit typ ani výbavu pořizovaných vozidel. Stávající smlouva s dopravcem, která může platit ještě dlouhá léta, pochází z roku 2004 a tomu údajně odpovídají i služby.

Naopak zastupitelé, kteří nabídku provozování MHD dopravním podnikem nepodpořili, se ohrazují tím, že celá věc není dostatečně připravena a že by MHD byla ve výsledku dražší než doposud.

„Od září 2017 neustále říkáme, že nejsou splněny podmínky dohody, která byla v roce 2014. To znamená, že tam musí být dotace, autobusy musí být ekologické a musí být využito autobusové nádraží. Nic z toho splněné není,“ doplnil Jiří Kajzar.