„Záležitost výstavby projektu Via Lyžbice byla aktuálně opětovně projednána 1. dubna v rámci schůze rady kraje, a to v souvislosti s připravovaným předložením žádosti o financování tohoto projektu do výzvy Regionálního operačního programu, což by zajistilo financování podstatné části stavby z fondů Evropské unie,“ sdělila v pátek redakci mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková.

„Po důkladném zvážení a posouzení předložených informací rada kraje přijala usnesení, ve kterém uložila zajistit ekonomické posouzení stavby a jednat s dalšími subjekty včetně města Třince o kofinancování stavby – toto rozhodnutí učinila rada z důvodu neúměrně vysokých předpokládaných nákladů realizace,“ dodala Vlčková.

Podle ní však současně radní vyjádřili projektu podporu a rozhodli o uzavření dohody o budoucí realizaci stavby mezi Moravskoslezským krajem a městem Třinec. „Dohoda následně upřesní jednotlivé kroky při přípravě a realizace stavby a financování jednotlivých stavebních objektů,“ vysvětlila mluvčí.

Podle třinecké starostky Věry Palkovské se pro podjezd za 335 milionů korun oficiálně vyjádřila například Správa železniční dopravní cesty, která mezi Bystřicí a Českým Těšínem současně chystá výstavbu třetího rychlostního koridoru. „V materiálu se jednoznačně hovoří, že po výstavbě koridoru mohou nastat situace, kdy i několik desítek minut nebude možné tratí projet,“ uvedla. Zvýšená rychlost vlaků přinese i větší zatížení přejezdů.

Lidé reagovali peticí

V lokalitě, které se stavba týká, žije asi 1100 lidí. Poté, co se objevily informace o tom, že kraj účelnost akce prověří, sepsali petici. „Jen během prvního týdne ji podepsalo 450 občanů, kteří si vůbec nedokážou představit, že by po optimalizaci trati měli být odříznuti od druhé části města,“ prohlásila Palkovská.

Třinec už v souvislosti s projektem zaplatil za pozemky šest milionů korun.

Kam dál?

Palas zpochybnil podjezd, v Třinci zatím neznervózněli

Podjezd má platit hlavně EU