Ocelářské město má už několik let klid. V rámci první etapy obchvatu Třince se tamním obyvatelům ulevilo díky přeložce dvou úseků od Nebor po Bystřici, doprava se přesunula na nově vybudovaný obchvat. Ten však dosud nebyl dokončen. Řidiči mířící od Jablunkovska a hranic se Slovenskem na Frýdecko-Místecko či třeba přímo do Nošovic se za Třincem napojovali na starou cestu I/68, která prochází obcemi Střítež a Hnojník nebo směrem na Český Těšín obcí Ropice. Tomu by mělo v úterý alespoň částečně odzvonit, Ředitelství silnic a dálnic otevře v omezeném režimu i poslední etapu obchvatu Třince.
Dobudovaná část obchvatu je dlouhá zhruba 5,5 kilometru a odkloní zejména tranzitní dopravu. Řidiči se na ni dostanou od úterního odpoledne. Veškerá doprava prozatím povede v jednom jízdním pruhu pro každý směr (režim 1+1). Ke zprovoznění stavby v plném profilu (režim 2+2) dojde v srpnu 2023.
Otevřením úseku Třanovice – Nebory dojde k definitivnímu propojení dálnice D48 se Slovenskem. „Přes obce Hnojník a Střítež projíždělo každý den více než 11 tisíc automobilů. Společně se zvýšením kvality života občanů dojde také k zajištění vyšší bezpečnosti a plynulosti silničního provozu,“ uvedla Iveta Stoszková z třineckého magistrátu.
Nad 12 tun zákaz vjezdu
Dopravou postižené obce zprovoznění obchvatu vyhlížely celé roky. „Z dopravního hlediska se uleví především těm, kteří vyjížděli z bočních silnic. Aby se dostali na hlavní komunikaci, čekali na výjezd několik minut,“ popsala Deníku běžný stav v obci starostka Stříteže Michaela Porvisová. „Samozřejmostí je pak zejména zlepšení životního prostředí. Čekali jsme roky, konečně je to tady. V obci se od úterka objeví značky zakazující vjezd vozidel nad 12 tun,“ popsala starostka Střteže dopravní změny v úseku mimo obchvat.
Obdobnou radost má i starostka Hnojníku Dagmar Malíková. „Bude to pro naši obec velká úleva. Stačí, když jedeme v odpolední špičku z obecního úřadu. Řidiči neustále stojí v kolonách, a to obousměrně. Je to však celodenní problém. Na zprovoznění se proto těšíme,“ řekla Deníku Dagmar Malíková, kterou těší zejména konec průjezdu těžkých tranzitních vozidel. Obdobná úleva čeká také nedaleko ležící obec Ropice ve směru na Český-Těšín.
Smrtelná nehoda na výjezdu
Zprávu však s nadšením vyhlížejí také přímo v Třinci, z jehož silnic už sice doprava byla odkloněna před lety, přesto tam měli k ideálu daleko. „Bez třetího úseku je obchvat Třince nedokončený. Výjezd z městské části Nebory je zejména v zimě velmi komplikovaný, před rokem tam došlo i k velmi vážné dopravní nehodě, kde zemřelo dítě, protože nedobrzdil kamion,“ připomněla tragickou událost primátorka Třince Věra Palkovská, jež tím nepřímo podtrhla i důležitost obchvatu pro samotné statutární město.
V oblasti dosavadního nájezdu/výjezdu z obchvatu tak půjde o velké zlepšení bezpečnosti. „Nebory přímo navazují na Ropici a část občanů bydlí přímo v místě, kde kamiony vjíždějí na obchvat. I pro nás je to naprosto významná stavba a jeden z největších okamžiků v posledních letech,“ dodala Palkovská, která vyhlíží náročné úterý.
Vtipné překvapení pro ministra
Ve 12 hodin poobědvá s prezidentem Petrem Pavlem při jeho výjezdu do regionu, krátce předtím slavnostně otevře obchvat za přítomnosti ředitele ŘSD Radka Mátla a ministra dopravy Martina Kupky. Pro něj má ostatně připraveno vtipné překvapení. „Zmíním jen to, že tíhne k orientačnímu běhu,“ nastínila Palkovská. Bude prvním běžcem na obchvatu před spuštěním provozu sám ministr?
Poslední etapa obchvatu Třince se buduje od roku 2019 a vyšla na 2,145 miliardy korun. Zhotoviteli jsou společnosti Eurovia CS a Strabag.