Soud zrušil povolení pro 2.3 kilometru, kde se také částečně sesunula půda. Vyhověl spolku Děti Země, který podal kasační stížnost, že nebyla závazně stanovena délka zkušebního provozu pro měření hluku a rozhodnutí krajských hygieniků z roku 2006 je tím pádem nezákonné.
„Sami jsme se zavázali provést měření hluku, ať se co nejrychleji dostaneme zpět k těm povolením,“ konstatoval v rámci kontrolního dne ministr Kupka. Stál zrovna pod jedním z nadjezdů na západní části města, kde napojení silnice D48 pozastavilo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.
K první etapě obchvatu Frýdku-Místku, která propojuje severojižně přes toto město Ostravu s Beskydami připomněl, že má být hotová v červnu. Jeho slova potvrdil Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). “Na zablokovaných úsecích jsme zavedli konzervační režim, aby nedošlo ke škodám na takřka již dokončených komunikacích,” doplnil Mátl.
Kontrolní den na stavbě obchvatu s ministrem dopravy a generální ředitel ŘSD, 6. května 2022 ve Frýdku-Místku. (zleva) Radek Mátl generální ředitel ŘSD a Martin Kupka ministr dopravy.
Ke druhé etapě – jižnímu obchvatu D48 mezi Frýdkem-Místkem a Starým Městem směrem na Dobrou a dále na Polsko či Slovensko – zaznělo, že má být průjezdná do konce roku. A to minimálně v jednom jízdním pruhu v každém směru. „Právě zde klade sesuv půdy ještě větší nároky na dodavatele stavby. Ovlivňuje je i zdražování surovin,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka.
Frýdek-Místek podle náměstka primátora Jakuba Míčka vnímá úsilí státu urychlit dokončení dlouho očekávané stavby. Podle měsíc a půl starého průzkumu projíždí centrem města denně až čtyřicet tisíc aut. Spousta z nich jsou tranzitní kamiony.
„Hlavní třída ve Frýdku-Místku je po Rudné ulici v Ostravě druhým nejfrekventovanějším místem pokud jde o nákladní dopravu v regionu. Zprovoznění každé části obchvatu nám obrovsky ulehčí,“ zdůraznil primátor Petr Korč.
Ministr trumfnul primátora
Představitel frýdeckomístecké radnice Petr Korč před ministrem dopravy Martinem Kupkou vyrukoval s historkou jeho rodiny, kdy se marně v polovině osmdesátých let minulého století pokoušela koupit zahrádku v západní části města poblíž Příborské ulice. „Už tehdy se vědělo, že tudy povede dálnice,“ řekl. Ministra dopravy to ale nezaskočilo. „Dovolím si vás trumfnout: Pražský obchvat je na papíře od čtyřiatřicátého roku,“ nechal se slyšet Kupka.