„Děkuji za trpělivost. A odměna je sladká, jelikož vyvádíme pryč další část zejména tranzitní nákladní dopravy,“ řekl Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR. Vznik obchvatu Frýdku-Místku označil za „evergreen“ problémů s budováním tuzemských dálnic. Vždyť jeho zprovoznění například brzdily obstrukce ekologů z hnutí Děti země kvůli měření hlučnosti.
Nová část obchvatu byla napojena se západu od Příbora z dálnice D47. „Končí prozatím na okružní křižovatce Frýdlantská,“ upozonil Mátl. V daném místě navázala komunikace na severojižní spojku Ostrava – Beskydy po dálnici D56, kterou byla uvedena do provozu koncem června letošního roku. Tento úsek byl celé prázdniny průjezdný jedním směrem a se sníženou rychlostí, ale v pátek 2. září se i on dočkal plného průjezdu.
„Významný pokles dopravy, hluku a emisí očekáváme v doposud velmi zatížených frýdecko-místeckých ulicích Příborská, Beskydská a Frýdlantská. Zasloužíte si všichni oslavu,“ nechal se slyšet Mátl. I západní část obchvatu města byla otevírána s nemalou slávou a stříháním pásky. Jen šampaňské servírovali nealkoholické, aby to bylo podle nařízení na stavbě i pravidel silničního provozu dálnice.
Náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstavka konstatoval, že o ulehčení Frýdku-Místku od kamionů usilovalo přibližně třicet roků devět starostů, respektive primátorů, desátý by už měl projíždět po kompletně hotovém. „A můj předchůdce ve funkci náměstka Jakub Unucka říkal: Já jen klepal na základní kámen, ale ty budeš stříhat pásku,“ popsal Podstavka. V případě D56 podle něj šlo navíc o šestou celkově dokončenou českou dálnici (společně s D2, D5, D8, D10 a D46).
Emoční dopad pro město
„Pro město má dokončení první etapy obchvatu obrovský emoční dopad,“ podotkl Petr Korč, primátor Frýdku-Místku. Jeho centrem se pohybovaly – po Rudné ulici a u dálnice D1 v Ostravě – druhé největší kolony kamionů v kraji. Kvůli tranzitní dopravě z Polska a Rakouska byly například v Hlavní ulici zjištěny průjezdy i čtyřiceti tisíc nákladních a osobních aut denně.
Frýdecko-místeckým teď zůstala jen druhá půlka snu o městu bez kamionů. Její splnění oznámil generální ředitel ŘSD ČR do konce letošního roku: „Usilovně pracujeme na tom, abychom zprovoznili od křižovatky Frýdlantská východní směr na Dobrou a Český Těšín ve druhé etapě obchvatu D48.“ Připustil sice, že na stavbě nejde vše ideálně, ale auta by tady měla jezdit alespoň v jednom pruhu.