Vytoužený obchvat, který by měl ulevit přetížené dopravě v centru Frýdku-Místku, dostává stále reálnější obrysy. Stavba obchvatu získala v polovině srpna stavební povolení na zbytek trasy.

„Zatím není pravomocné, ale vnímám to jako velký posun vpřed a věřím, že teď už je to nezvratné," poznamenal náměstek primátora Dalibor Hrabec s tím, že problémem už není ani osmdesátimetrový úsek, kde se řeší pozemek čerpací stanice.

Frýdecko-místečtí zastupitelé včera schválili výkup posledního pozemku v území Skatulova hliníku, tedy skládky, která leží na trase plánovaného obchvatu. Dávná ekologická zátěž musí být odstraněna ještě před výstavbou obchvatu, nebo současně s ní. Vyčištění skládky by mělo odhadem vyjít na 750 milionů korun.

„Vláda by měla v polovině září schválit a vyvěsit předběžné oznámení. V říjnu pak bude vyhlášena soutěž," upřesnil Dalibor Hrabec. Trasa navrhované rychlostní silnice prochází jihozápadním okrajem Frýdku-Místku a pokračuje přes severní okraj Místeckého lesa a Staré Město.

Po překročení řeky Morávky se komunikace napojí u Dobré na stávající silnici R48. Jenže ekologům se trasa přes chráněné území s lužním lesem v údolí Morávky nelíbí. Hnutí Děti Země proto podá proti rozhodnutí rozklad. Ekologové navíc nedávno v souvislosti s obchvatem upozornili na kácení dřevin.

Pro výstavbu obchvatu se počítá s využitím evropských peněz. „Náš obchvat leží v Bruselu. Z pozice nás a České republiky je pro to uděláno maximum," vylíčil náměstek Dalibor Hrabec. Pokud vše půjde podle plánu, v únoru by se měla konat soutěž na zhotovitele. Koncem příštího roku by se pak stavbaři mohli pustit do práce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, odhaduje náklady na zhruba 3,8 miliardy korun. ŘSD už na internetu zveřejnilo také podrobnou videovizualizaci obchvatu.