Jeden z problémů leží ladem kousek od letiště v Místku-Bahně. Skatulův hliník, tedy lokalita, kam kdysi Válcovny plechy vozily nejrůznější průmyslový odpad včetně chemikálií, stojí na trase plánovaného obchvatu. Bez toho, aniž by začala sanace území, se vytoužená silnice stavět nezačne.

Vláda Bohuslava Sobotky zařadila sanaci skládky mezi jednu z osmi priorit v kraji, náklady se odhadují na tři čtvrtě miliardy korun. Ministerstvo financí mělo podle původních plánů zahájit zadávací řízení na ekologickou likvidaci skládky ještě letos, jenže přípravné práce se protáhly.

„Vnitřní připomínkové řízení končilo 24. listopadu. Doufali jsme, že to bude ve vládě už někdy na začátku prosince. Přišly ale větší připomínky, tak se to řešilo déle. Je to škoda," poznamenal frýdecko-místecký radní Jakub Míček, který má přípravu obchvatu na starosti.

Ať už se Skatulův hliník dostane na vládní stůl ještě letos, nebo až v lednu, komplikace při schvalování by nastat neměly. Pokud vše půjde hladce, s čištěním skládky, kde leží odhadem 350 tisíc tun odpadů, se začne už v příštím roce.

Vyřešit je potřeba i námitky ekologů. Hnutí Děti Země nesouhlasí se stavebním povolením pro 2,3 kilometru dlouhý úsek přes řeku Morávku, proti kterému podalo rozklad k ministru dopravy. „Máme vážné pochybnosti, zda krajský úřad v Ostravě vyhodnotil zásah obchvatu do nivy řeky Morávky správně," vysvětlil hlavní námitky předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Rozkladová komise ministerstva dopravy ale zatím nerozhodla. Potíže způsobil i odpor ekologů proti údajně nedostatečné náhradní výsadbě za stromy a keře, které budou muset být kvůli obchvatu vykáceny.

Co se financování obchvatu týče, předpokládá se, že se na výstavbu použijí peníze z evropských fondů. Náklady se odhadují na 3,8 miliardy korun. Další z řady výměn na postu ministra dopravy by přípravu obchvatu neměla ovlivnit. „Nemyslím si, že by nástup ministra byl jakoukoli komplikací pro obchvat," odmítá radní Jakub Míček. Dřív než v roce 2019 se ale řidiči po obchvatu Frýdku-Místku neprojedou.