Chodcům, kteří neustále přecházeli přes přechod, hrála jablunkovská kapela Blaf. I její členové takzvanou bystřickou výzvu podpořili. „Je to happening s černou stužkou, protože se neobjevilo žádné pozitivní řešení,“ řekl lidem Ladislav Olšar.

„Naše nátlakové akce tím končí, začínáme pracovat na tom, abyste věděli, že silnice I/11 se připravuje, že to směřuje někam dopředu,“ pravil starosta. „V pátek 30. července přijede sem do Hrádku nový ministr dopravy – díky vám. Chceme s ním o té situaci jednat,“ uvedl.

Krajský zastupitel Petr Gawlas, který protestní akce koordinoval, vysvětloval, že návrh omezit provoz kamionů na noční hodiny úřady neakceptovaly. Problémem jsou zejména parkovací plochy, ŘSD podle Gawlase argumentovalo i tím, že pokud by kamiony stály například na obchvatu Mostů u Jablunkova, docházelo by k poškození vozovky.

Přijede ministr autem?

Přesunout tisíce kamionů na náhradní trasu je rovněž nereálné. O všech variantách se jednalo už ve středu na obecním úřadě v Hrádku. „Překvapilo mě, že zástupce ministerstva dopravy dorazil na schůzku vlakem. Tím pádem se nemohl seznámit s dopravní situací, neprojel si ta staveniště, a tak neví, o co jde. Očekávám, že ministr přijede autem,“ prohlásil Gawlas. Na Třinecku a Jablunkovsku momentálně běží několik obřích staveb, které ke kolapsu dopravy přispěly.

Původně mělo jít pouze o poklidný happening s koncertem, lidé se však po pár minutách rozhodli hlavní tah opět zcela zablokovat. Stejná situace nastala už 15. července. - více ZDE

Protest přinesl i dramatické chvilky, protože nervóznější řidiči se v horku snažili davem projet. Část nespokojenců blokovala motoristy také při pokusech o otáčení, když chtěli místo objet po vedlejší komunikaci. Vznikající konflikty museli řešit policisté.

Policisté řešili náznaky agresivity

„Někteří lidé byli zbytečně agresivní. Pokud by to mělo zcela volný průběh, asi by to opravdu skončilo fyzickým napadáním, “ poznamenal policejní mluvčí Ivan Žurovec, jenž v jednom případě sám zakročil. Dav dlouhé minuty bránil i průjezdu auta s nemocným dítětem. „Nebyl jsem přímo u toho, ale pokud se někde sejde čtyři sta lidí, vždycky se najde někdo, kdo je problémový a agresivní. Velmi mě mrzí, že ne všichni se chovají lidsky. Účelem blokády nebylo, aby někdo utrpěl nějakou újmu, akce se navíc týkala hlavně kamionů,“ uvedl Olšar.

„Bystřickou výzvu“ ve čtvrtek nově podpořilo 434 lidí, už při první blokádě organizátoři napočítali 414 podpisů.

Po přechodu chodila například Olga Podermanská. „Jdu protestovat na půl hodinky, pak jdu do práce. Je to nutnost, i minule jsem tu byla s dětmi,“ řekla 29letá žena, která žije právě u silnice v Hrádku. Myslí si, že úřady by zareagovaly, avšak muselo by se konat asi deset blokád. Alena Tomankova jezdí denně autem z Jablunkova do Třince. „V kolonách to trvá i hodinu a půl, zpátky je to to samé. Už dávno, někdy v roce 2010, měla být nová silnice. Člověk si na to zvyká, ale pořád se mu pění krev,“ pravila.

V ohrožení je i rok 2015

Kvůli protestům se vyostřily vztahy mezi regionálními politiky. Třinecká starostka Věra Palkovská po první blokádě prohlásila, že nátlakové akce mají smysl pouze v případě, kdy je vydáno stavební povolení a na akci nejsou peníze. Olšarovi doporučuje, aby šel cestou „mravenčí práce“ a aby se zaměřil na řešení nesouhlasů, které provázejí výkupy nemovitostí v Bystřici. - přečtěte si také: Stavba nové silnice u Třince by mohla začít napřesrok

Olšar přitom říká, že přípravu nové silnice lze zvládnout rychle i při nesouhlasech. „Netvrdím, že teď je to ideální tempo, všichni máme rezervy. Budeme chtít, aby ministerstvo dopravy jmenovalo koordinátora majetkoprávní přípravy, aby se úředníci nebáli ani těch vyvlastňovacích řízení. Teď se jich asi bojí. Jde o to nečekat a jít do toho natvrdo a rychle, jinak ani termín 2015 pro úsek Oldřichovice-Bystřice není reálný, “ míní Olšar.