Uleví se tak přetížené staré cestě I/11, která kapacitně nezvládala každodenní nápor tisíců aut a kamionů. „Máme obrovskou radost, že útrapy skončily. To znamená dopravní kolapsy, smrtelné nehody, neustálé kolony. Takže nejen pro Třinec, ale pro celý region je to obrovská úleva,“ řekla starostka Třince Věra Palkovská.

Obchvat hutnického města se přitom nerodil snadno. Po problematické přípravě nastaly komplikace i při výstavbě, která byla rozdělena do dvou úseků. Na základě výsledků tendru je stavěla dvě různá stavební sdružení firem.

Na obou úsecích však jeden ze členů sdružení zkrachoval. Portugalská firma Mota-Engil, která stavěla úsek Oldřichovice – Bystřice, opustila loni na podzim ze dne na den staveniště s tím, že se její český partner dostal do insolvence. Obchvatu tehdy reálně hrozilo, že zůstane nedokončený. Ministr dopravy Dan Ťok však prostřednictvím portugalské velvyslankyně svolal jednání s vedením portugalské firmy a domluvil se na pokračování stavby. Zato poslední úsek nové silnice, který má vést mezi Nebory a Třanovicemi až k dálnici D48, se zatím nestaví.

„Byli tam ještě tři majitelé pozemků, kteří nám dělají problém i ve vyvlastnění. S jedním jsme se dohodli, takže s tím největším problém přestal. Věřím, že se nám podaří v nejbližší době to vyvlastnění dokončit,“ podotkl ministr Ťok. Ředitelství silnic a dálnic už vybralo zhotovitele, teď se ještě musí dořešit čtyři stavební povolení. „Máme tak komplikované zákony a právní strukturu, že těm, kteří nechtějí, dává spoustu šancí, jak stavbu oddálit,“ doplnil ministr s tím, že doufá, že stavba začne na počátku příštího roku.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa potvrdil, že v optimálním případě by mohla být stavba zahájena na přelomu března a dubna příštího roku. Stavět se má dva a půl roku, pak bude důležitá spojnice na Slovensko konečně dokončena. Díky tomu se uleví i lidem ve Stříteži a Hnojníku, kteří mají strach, že nový obchvat Třince zintenzivní dopravu na tamní silnici I/68.

Zpočátku bude provoz na obchvatu Třince na některých místech omezený ze čtyř pruhů na dva, a to kvůli dokončovacím pracím. V plném provozu bude obchvat na jaře. Cena za více než jedenáctikilometrovou silnici se má celkem vyšplhat na zhruba 2,8 miliardy korun bez DPH. Součástí stavby je řada mostních objektů, tři mimoúrovňové křižovatky a také bezmála osmnáct kilometrů protihlukových stěn.