Nesešlapané, s původní etiketou. V takovém stavu mají lidé nosit PET lahve na sběrná místa, která budou povinně v každém obchodě a benzínce s rozlohou nad 50 metrů čtverečních. Motivovat je k tomu má zvýšení ceny obalů o onu zálohu, zřejmě ve výši čtyř korun. Odpůrci v tom však vidí nabourání fungujícího systému třídění odpadů a umělé zvýhodňování nápojářů.
„Ani jedna petka ani plechovka se nevypláchne a znovu nenaplní. S ekologií to nemá nic společného. S tím materiálem se stane to samé, co s tím z barevných kontejnerů. Jen sběr bude asi sedmkrát dražší a komodita už nebude obcí,“ varuje před záměrem Petr Havelka z České asociace odpadového hospodářství.
Samosprávy v regionu to vidí podobně. „I dobrá úvaha se dá zkazit špatnou myšlenkou,“ řekl Deníku náměstek primátora Ostravy pro životní prostředí Aleš Boháč. „Zdražíme si veškeré nápoje o cenu zálohy a budeme nosit do obchodu přeplněné tašky s plastem. Celé to bude mít novou logistiku, kvůli novému svozu to ani nebude zrovna nejekologičtější. Toto, nebo třeba řešení, jestli láhev s větším obsahem cukru bude dražší, je jen vytahování peněz z lidí,“ má jasno ostravský politik, současně i starosta Radvanic a Bartovic.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Ohňostroj, pouť i cvičné jízdy. Tisíce lidí na Hyundai Family Day v Nošovicích
Navrhuje raději sjednotit tvary lahví, což by vyřešilo daleko víc problémů. „Proč musí nápojářský průmysl vyrábět tolik druhů lahví, abychom je pak museli nosit zpět? U nás v obvodu jsme třídění zlepšili o 300 procent, tak proč teď máme něco, co funguje, de facto rušit a nutit lidi někam s tím plastem chodit? Ostrava má třídící linku za 280 milionů korun, která dokáže vše roztřídit. Místo toho nám tu začnou jezdit nové svozové vozy ministerstva, kdy půlka zamýšleného poplatku stejně půjde na chod systému?“ kroutí hlavou Boháč, podle něhož Ostrava téma projednala a návrh odmítla.
Auta budou vozit vzduch. Zdraží lidem poplatek za odpady?
V sousedním Bohumíně to vidí stejně. „Jsme zcela rezolutně proti zavádění zálohování plastových lahví. Léta se snažíme vést občany k třídění a jsme úspěšní. Pravidelně získáváme zlatou nebo stříbrnou keramickou popelnici od společnosti EKO-KOM pro nejlépe třídící město nad 20 tisíc obyvatel v kraji,“ popsal zásah do fungujícího systému místostarosta Bohumína Igor Bruzl. „V menších panelákových bytech nezbývá prostor na shromažďování lahví, stejně tak v menších obchodech. Je-li záměr ekologický, pak teda absolutně nechápu, že svozová auta budou vozit hlavně vzduch. Přijde mi to jako lobby výrobců nealko nápojů,“ dodal pro Deník Bruzl s odkazem na odevzdávání nezdeformovaných PET lahví.
Šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza pro Deník nastínil ještě jeden možný scénář. „PET je ze všeho, co najdete v barevných kontejnerech na každém druhém rohu, jedinou skutečně hodnotnou surovinou. Takže kvůli zavedení zálohování přijdou města a obce o surovinu, která platí část nákladů na sběr odpadu. Obce tak budou stát před těžkým rozhodnutím – budou kvůli ministrem Hladíkem zavedenému zálohování zdražovat lidem poplatky za komunální odpad? Nebo zachovají poplatky na současné úrovni (protože by zdražení jejich komunální opozice použila ve volbách proti nim) a místo toho škrtnou jiné výdaje, třeba na modernizaci obecní infrastruktury, modernizaci školky nebo programy pro seniory?“ ptá se Prouza.
Zjistěmě raději, kdo letáky skutečně potřebuje, zní z Ostravy
Novela zákona o obalech počítá také se zpoplatněním slevových letáků (zdánlivě pro výrobce, nikoli koncového zákazníka), ačkoli obaly vůbec nejsou. Daň ponese oficiální označení recyklační poplatek. Hrozí tak, že až 77 procent lidí starších 60 let, kteří tištěné letáky upřednostňují před elektronickými, přijde o primární zdroj informací k nakupování. Je však otázka, jak řetězce daň, která má činit zřejmě 2500 až 3500 korun za tunu letáků, poznamená.
„Zatím se zdá zřejmé, že výrobci a obchodní řetězce se zastávají lidí a chtějí letáků tisknout stejně, ať už poplatek bude, nebo ne. Takže se to zase promítne jen spotřebitelům v ceně jídla. Žádný řetězec si svůj zisk neubere,“ upozornil Aleš Boháč, podle něhož je to jen další daň, která má dostat prostředky do státního rozpočtu. „Letáčky, zdražení sladké sodovky, je to jen další a další způsob, jak z lidí tahat peníze. Environmentální politice to nepomůže,“ říká ostravský náměstek primátora, který navrhuje raději detailně zjistit, kdo o letáky skutečně stojí. „Vždyť většina jich obratem končí v popelnicích. Mělo by se upřesnit, kdo letáky chce, a kdo ne, pak by je řetězce tiskly jen v počtu, který potřebují udat, čím by se mohl počet letáků snížit o 20 až 30 procent, což bude nepochybně více než pouhým zpoplatněním pro výrobce,“ míní Boháč.
I tady nalezla Ostrava s Bohumínem shodu. „Letáky určitě nejsou ekologické, ale tak jsme si lidi, a hlavně seniory, vychovali. Pokud má mít zákaz reklamních letáků ekologický podtext, tak bych rozhodně upřel svou pozornost na samotné zboží, které je často zabaleno ve dvou až třech plastových obalech,“ odklání pozornost od samotných letáků Igor Bruzl. „Tyto obaly se rozkládají a recyklují určitě déle, než samotné papírové letáky. Nehledě na to, že spoustu seniorů, kteří neumějí hledat slevy na zboží elektronicky, tak vystavujeme potencionální větší chudobě. Ekologii bychom měli pomáhat jinak,“ vzkázal ústy Igora Bruzla Bohumín. Novela bude v nejbližších týdnech velmi žhavým tématem.