Ukazuje se totiž, že i nejvyšší možné sazby mýtného by měly na mezinárodní dopravce minimální ekonomický dopad a dopravní špičky by zůstaly na současné úrovni. Návrh se přitom nelíbí ani samosprávě, ani regionálním firmám, které by to pocítily nejvíc. Ministerstvo slyší i na argument, že v Třinci se už na jaře začnou kumulovat velké stavby, kvůli kterým se dopravní situace ve městě a okolí ještě výrazně zhorší.

Více k tématu si přečtěte v souvisejících článcích

„Nechápejte to tak, že jsme sem přijeli oznámit, že to bude zavedeno. Přijeli jsme diskutovat, jde spíše o vzkaz pro pana ministra, jak postupovat dál,“ řekl k diferentnímu neboli plovoucímu mýtnému poradce MD David Čermák. Připomněl, že ministr Vít Bárta při své loňské cestě na Třinecko slíbil, že se bude zabývat podněty, které se objevily v souvislosti s takzvanou bystřickou výzvou. Debata o efektivním zpoplatnění kamionové dopravy ve špičkách se vede od léta, podle Čermáka se ale už před časem zavrhla varianta dvojnásobného mýta.

Ředitel odboru pozemních komunikací MD Milan Dont, který má projekt na starosti, uvedl, že u diferentního mýta byly na silnici I/11 vytipovány čtyři úseky v celkové délce 16,5 kilometru – od státní hranice přes Třinec do Českého Těšína. S odkazem na údaje o intenzitě dopravy uvedl, že už neplatí zažitá představa o dvou špičkách, ale hustý provoz začíná kolem šesté hodiny ráno a trvá až do pozdního odpoledne. Týká se to především prvních čtyř pracovních dnů, v pátek je intenzita dopravy nižší.

Dont poznamenal, že podle údajů z mýtných bran o vozidlech nad tři a půl tuny tvoří přes 90 procent kamiony nad dvanáct tun, které obyvatele zatěžují nejvíce. Na druhou stranu zdůraznil, že rovněž u diferentního mýtného jsou sazby limitovány legislativou a evropskými směrnicemi. Jde třeba o to, že nejvyšší a nejnižší sazba se musí lišit nejvíce o sto procent. „Tohle je maximum možného, my ty sazby nemůžeme navyšovat nad limity,“ řekl Dont, jenž představil konkrétní verze uvažovaného mýtného na silnici I/11.

Na jednání přišel i zástupce kamionového dopravce z Jablunkova. Spočítal, že rozdíl u jednoho vozidla v kritických časech by činil 32 korun, přičemž cena dopravy se počítá v desítkách tisíc. „Je to nevýznamná částka a určitě nepovede k tomu, aby dopravci v uvedenou dobu nejezdili. Je ale podstatné zmínit, že neefektivita tohoto opatření by se dotkla zejména regionálního dopravce,“ uvedl.

Josef Wojtyla, ředitel společnosti Doprava TŽ, má stejný názor. „Mýto to nevyřeší. Není šance to vyřešit,“ prohlásil. Podle něj je dopravní špička „vygenerovaná“ i osobními auty. Wojtyla proto tvrdí, že nejvíc by pomohla výzva, aby lidé využívali hromadnou dopravu. „Protože oni dělají tu ucpanou cestu. My, co jezdíme do práce, víme, co se děje mezi pátou a sedmou hodinou a od třinácti do patnácti hodin,“ uvedl. Jeho firma zajišťuje dovoz materiálu na stavby. Nedovede si prý představit, že by stavbařům oznámil, že vzhledem k mýtnému „holt nebudou na dvě hodiny stavět“.

„Ze strany Třince a Vendryně není podpora na zvýšení mýtného,“ uvedla třinecká starostka Věra Palkovská. „Třinec od března vstupuje do specifického dopravního režimu, kdy se nám kumulují stavby,“ dodala. Podle ní začnou nejen práce na železničním koridoru v centru města včetně stavby podjezdu Via Lyžbice, ale od března se spustí i odkládaná oprava kolabujícího mostku na hlavním tahu v Neborech. Ta může trvat až pět měsíců.

Veškerá kamionová doprava pojede objížďkou přes Nádražní ulici. Palkovská poznamenala, že kvůli stavbám u trati se zároveň bude muset z centra města odvézt více než padesát tisíc tun zeminy. K návrhu mýtného uvedla: „Nejen že se to nedotkne těch největších přepravců. Druhá věc je, kde budou parkovat – kde to bude řešit Litevec nebo Turek? Jde nám o to, abychom nakonec nepotrestali svoje lidi v regionu. A tento rok je opravdu natolik specifický, že ani zkušební provoz nelze spustit,“ míní Palkovská.

Podle ní vše vyřeší pouze snížení počtu vyvlastňovacích řízení pro stavbu přeložky I/11. „Teď už nepomůžou ani žádné zátarasy, petice a tak dále. Teď už pomůže jediná věc – pokud vlastníci co nejrychleji prodají,“ zopakovala třinecká starostka.

Poradce ministerstva dopravy David Čermák po chůzce uvedl, že zavedení diferentního mýta Vítu Bátrovi nedoporučí. „Ta stanoviska jsou ve větší míře odmítavá. Ekonomický dopad na dopravce je tak minimální, že dopravu ve špičkách by to nesnížilo. Není smysluplné to zavádět v horizontu jednoho roku, i vzhledem k těm stavbám, které tady budou probíhat,“ pravil David Čermák. Podle něj je možné se k projektu vrátit v létě, problém je ale v tom, že třinecké stavby mají skončit až v březnu 2012.

Odhaduje se, že po stávající silnici I/11 na Třinecku denně projede až 30 tisíc vozidel.