Stavbu nejvíce komplikuje loňská novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, takzvaná EIA. Minulé české vlády ignorovaly evropskou legislativu, se kterou byl soulad zajištěn až loni. Přijetí zákona však způsobilo, že část frýdecko-místeckého obchvatu bez stavebního povolení, která má posudek o vlivu na životní prostředí zpracovaný podle zákona z roku 1992, má podléhat vydání nového ověřovacího stanoviska.

„Česká republika je připravena udělat maximum pro ověření dopadů staveb na životní prostředí, nechce ale opakovat celý formální proces EIA, který by měl zásadní dopad na klíčové dopravní stavby, včetně staveb na evropské páteřní síti," řekl po nedávném jednání s Evropskou komisí ministr dopravy Dan Ťok.

Blokáda má být do konce měsíce

Stát chce pro výstavbu obchvatu použít hlavně peníze z evropských fondů. O kompromisním řešení, které by mělo zajistit soulad vydaných stanovisek EIA s právními předpisy, se zatím jedná.

Projektů, které svou dosavadní přípravu opírají o stanoviska EIA, jsou v tuzemsku řádově desítky. „Opakování procesu EIA by si vyžádalo minimálně 1,5 roku zdržení," uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Nespokojenost se současnou situací kolem obchvatu sálá i ze sociálních sítí. Facebookovou stránku s názvem Chceme obchvat Frýdku-Místku založili tři iniciátoři, kteří ve městě buď žijí, nebo pracují, minulý pátek. Včera odpoledne měla stránka skoro 600 fanoušků. Na potřebu obchvatu chtějí upozornit blokádou průtahu městem.

„Blokáda bude do konce měsíce. Nechceme působit moc konfrontačně, bude to první ze série akcí, které chystáme," popsal Jan Becher, jeden z iniciátorů. Doplnil, že podle odezvy se budou akce stupňovat.

Společně s Tomášem Vrublem a Jiřím Kubalou chtějí zastavením dopravy vyslat signál předsedovi vlády a ministrům životního prostředí a dopravy, „… aby uplatnili váhu svého úřadu a urychleně odstranili byrokratické obstrukce ze strany Evropské komise tak, aby mohly pokračovat práce na obchvatu a nebyly zmarněny již investované prostředky".

Přes velkou podporu facebookových stránek se najdou kritici zastavení dopravy. Část z nich namítá, že blokádou se nic nezmění, organizátoři pouze udělají „peklo normálním lidem". Podle iniciátorů však má být blokáda dlouhá přibližně dvacet minut. Jak Deníku potvrdil Jiří Kubala, datum a čas budou zveřejněny v následujících dnech. „Třeba se nic nezmění, ale chceme zabojovat lepší je něco aktivně dělat než později litovat, že jsme něco udělat mohli," uvedli iniciátoři. Jan Becher ubezpečil, že budou obvolávat velké firmy a instituce, kterých by se několikaminutová neprůjezdnost hlavního tahu mohla dotknout.