Důvodem je masivní rozvoj moderních technologií, který nahrazuje zájem o standardní poštovní služby. Současné trendy fandí internetu a mobilním telefonům, které tvoří neodmyslitelnou součást moderního života. „V dnešní uspěchané době nemají lidé tolik času, aby napsali dopis a odnesli ho na poštu. Napsat email je pro ně jednodušší a rychlejší,“ tvrdí ředitel pro provoz České pošty v Ostravě Luděk Golas. „Telegramy přijímáme pouze osobně na pobočkách,“ dodává. Jediným poskytovatelem telefonického podávání telegramů v republice tak zůstává Telefónica, která předává telegramy České poště k doručení.

„Řádově se na severní Moravě jedná o desítky kusů měsíčně,“ dodává Golas. Tuto službu využívají především obyvatelé horských oblastí, kde je mobilní spojení se světem a dostupnost internetu minimální. Menší zájem zaznamenala Česká pošta také v oblasti standardních psaní. Klasickou službu zasílání pohledů a dopisů proto doplnila novou službou hybridní pošty, zasíláním pohledů pomocí MMS (Multimedia Messaging Service),e–mailu nebo webové aplikace. Tato služba dokáže sloučit přenos dat v moderní elektronické formě s běžnou poštou v podobě papírové. „Poptávka po podobných službách roste. Na druhé straně, hodně firem se přiklání ke klasickým listovním zásilkám, například blahopřáním, protože je to osobnější,“ doplnil Golas.

K novějším službám určeným pro letní měsíce patří služby dosílky, prodloužení odběrní lhůty nebo vrácení zásilky bez pokusu o doručení. Tyto služby nabízí alternativní řešení přeplněných schránek a nevyzvednuté pošty v období dovolených nebo delších pobytů mimo adresu trvalého bydliště. Výhodou těchto služeb je to, že zloděje nebude lákat přeplněná schránka. Mezi často využívané služby patří přeposílání zásilek do poboček v obchodních centrech. Obyvatelé obcí, kterým nevyhovuje otevírací doba pošty, si mohou zásilky vyzvednout v okolí pracoviště nebo místa, kde je pro ně jejich převzetí jednodušší. Jakým směrem se budou ubírat další služby České pošty, rozhodne poptávka zákazníků.