Že se stavba zastávky naproti bývalému hotelu Slovan vrací do hry, potvrdila zastupitelům starostka Věra Palkovská. „Opět se rozběhla jednání,“ řekla kolegům.
Zastupitelé se mají zastávkou zabývat do tří měsíců
„Jsme dohodnuti, že trojúhelník České dráhy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a město se sejde v Olomouci. Budeme se bavit o možnosti, zda to lze ještě v rámci výstavby třetího rychlostního koridoru zkoordinovat tak, aby v té době bylo možné zrealizovat i zastávku. Samozřejmě tak, aby to neohrozilo kvalitu života těch, kteří žijí v těsné blízkosti, a na druhé straně, aby to nebyla příliš velká finanční zátěž pro město,“ dodala starostka.
Čas nám dal zapravdu, říká Zdeněk Macošek
Připomněla, že zastávku nepůjde postavit bez plánovaného podjezdu Via Lyžbice. Palkovská naznačila, že lyžbickou zastávkou se bude zabývat červnové, případně červencové zastupitelstvo. „Pokud budeme mít dostatečné podklady pro rozhodování,“ uvedla.
Před třemi lety se hovořilo o tom, že se zastávkou se v rámci koridoru nepočítá. Město v březnu 2007 poslalo SŽDC dopis, v němž oficiálně oznámilo, že Třinec nemá peníze na související investice – zastávku MHD a parkovací místa v prostoru zastávky.
Zdeněk Macošek z Konské (na snímku), který patřil mezi nejhlasitější zastánce stavby, právě před třemi lety tvrdil, že zastávka nepochybně bude součástí koridoru a její výstavba se prý pouze tají. „Jsme nadšeni, čas nám dal zapravdu. Třinec zůstává mezi městy, které neztrácejí spojení se světem,“ řekl ve čtvrtek redakci. „Podpora zastávky vzrostla, a to i mezi zastupiteli. Je to skvělé řešení i s ohledem na katastrofální stav té silniční sítě, v souvislosti s obrovskými miliardovými investicemi do koridoru by šlo o neštěstí, pokud by to dopadlo jinak,“ pravil Zdeněk Macošek.
Pokud skutečně vznikne, zastávku u centra města by mohly teoreticky využívat až tisíce lidí. Její cena není zatím jasná: příznivci zastávky před lety operovali s údajem 20 milionů korun, radnice v minulosti hovořila o nákladech 70 až 150 milionů korun.
Dlouhé debaty k zastávce se odehrávaly zejména v minulém volebním období. Z něho pochází i šest let starý výrok tehdejšího starosty Igora Petrova, který během jedné vyhrocené diskuse prohlásil: „My jsme stanovisky Českých drah zavaleni. S nimi něco projednat, to je pološílenství.“
V posledních týdnech se však začalo mluvit o tom, že lyžbická zastávka má šanci. „Já bych připomněla usnesení městského zastupitelstva, z něhož jednoznačně vzešlo, že prioritně je důležitá stavba podjezdu Via Lyžbice. Zastávce neříkáme ne, je to spíš záležitost samotného financování. Je to připraveno tak, že zastávka do budoucna je možná, ale je to věc dalších měsíců a jednání. Je to hodně o penězích, o vyvolaných investicích,“ naznačovala nedávno Palkovská.
Staveb příbývá, za rok přijdou další dopravní problémy
Stavba podjezdu za 300 milionů korun, jehož investorem je Moravskoslezský kraj, by mohla začít v dubnu 2011. Kraj nyní připravuje žádost o dotaci, která má pokrýt 70 procent nákladů, zbytek uhradí z vlastních prostředků. Ve stejnou dobu se počítá se zahájením prací na obřím výjezdovém centru na Frýdecké ulici. - více ZDE
„Přinese to obrovské dopravní problémy. Jako při každé stavbě takového charakteru,“ konstatovala starostka.