Doprava musí být efektivní, ekologická, rychlejší, a jednodušší a cestujícím musí přinést větší kvalitu i komfort, aby měli důvod nechávat svá auta doma. S tímto podtitulem Moravskoslezský kraj vyslal do světa nové jízdní řády, jež začnou platit už tuto neděli.
„V tendrech jsme vybírali nové dopravce, kteří budou cestující přepravovat nízkopodlažními ekologickými autobusy s klimatizací, USB konektory a s možností platit kartou a kteří postupně nabídnou i další služby na základě chytrých technologií,“ řekl Deníku náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.
Změny byly projednány s vedením jednotlivých obcí a měst, kterých se novinky týkají. Největší změna čeká Novojičínsko, kde obslužnost jeho západní části bude nově zajišťovat dopravce Transdev Morava (stejně jako na Bruntálsku) a východní část bude pokrývat ČSAD Vsetín. Dočasně do června příštího roku pak také Arriva Morava některými linkami z Bílovecka.
ZPĚT DO NORMÁLU
Po devíti měsících se v podstatě do starých kolejí vracejí také cestující z Karvinska a Ostravska, kteří využívali spoje dotčené dlouhodobou uzavírkou Rudné ulice, která v neděli skončí.
„Bude obnoven obousměrný provoz a linky 443, 445, 532 a 552 budou provozovány podle běžných jízdních řádů obousměrně po ulici Rudné,“ sdělil dobrou zprávu jednatel krajského Koordinátora ODIS Aleš Stejskal. V této souvislosti v Ostravě skončí provoz náhradní tramvajové linky x45. Také do okolí Ostravy nastoupí noví dopravci ČSAD Vsetín a Transdev Morava.
AUTOBUS, PROSÍM
Zajímavou novinkou je zejména autobus na telefonické zavolání, který si bude možné objednat v části Beskyd. „Telefonicky si bude možné objednat vybrané spoje linek 348 a 349 v úseku Bílá – Bumbálka a Bílá – Konečná,“ potvrdil Deníku Aleš Stejskal s tím, že pokud si autobus nikdo nezavolá, danou trasu například na Bumbálku vůbec nepojede. „Ozve-li se však jeden jediný člověk, nebo někdo, kdo se potřebuje dostat nazpátek třeba ze zmíněné Bumbálky, řidič vyrazí. Ostatně předpokládáme, že půjde právě o jednotky lidí,“ dodal Stejskal.
Podrobné změny na jednotlivých autobusových linkách lidé naleznou na webu kodis.cz. K jejich prostudování ostatně vybízí i kraj. „S určitostí lze říct, že autobus, kterým lidé pravidelně jezdili třeba několik let, teď přijede třeba o pět nebo deset minut dříve,“ podotkl Unucka s tím, že takové změny mohou být podmíněné třeba snahou o návaznost autobusové dopravy na železniční.
Právě na železnici je v provozu také nová zastávka Havířov-střed. A jak už Deník informoval, od konce příštího roku bude na trase Brno – Bohumín jezdit coby jediný dopravce RegioJet, který vystřídá České dráhy.