„Trať přes Hrádek bude posunuta zhruba o deset metrů, staví se tedy takzvaně na zelené louce,“ připomněl Karel Veškrňa ze Správy železniční dopravní cesty – Stavební správy Olomouc. Podle něj je možné pracovat vždy jen na jedné stanici a na jednom mezistaničním ú­seku.

Kvůli obří akci je ve stanicích omezen pohyb cestujících, optimalizace přináší výluky, někdy i zpoždění vlaků. Na konci června skončila výluka první koleje v úseku Návsí-Mosty u Jablunkova, která byla 8. července překlopena do druhé traťové koleje. „Kromě toho v Návsí skončila výluka liché kolejové skupiny. Pro cestující to znamená, že začnou využívat nové ostrovní nástupiště a podchod. Zároveň se začne pracovat na liché koleji, takže v prostoru mezi nástupištěm a výpravnou vznikne staveniště. Pohyb cestujících v těchto místech bude značně omezen,“ upozornil Karel Veškrňa.

Stanice v Návsí připomíná v těchto dnech jedno velké staveniště. Hlavní budova je obehnána lešením a plotem, takže cestující řeší, kde a zda vůbec si mohou zakoupit lístky. Mezi Hrádkem a Návsím se navíc musejí mít na pozoru i řidiči.

Nové názvy stanic

U dvou stanic si cestující pomalu zvykají na změny v jejich názvu – z Bystřice nad Olší je nyní Bystřice (Bystrzyca), rovněž Jablunkov – Návsí se mění na přehlednější Návsí. Po dokončení zde bude nádraží vypadat podobně jako v Bystřici. Nepůjde jen o nová nástupiště, čekárny a podchody, ale také o bezbariérové přístupy včetně výtahů pro imobilní cestující, počítá se s prvky pro snadnější pohyb zrakově postižených a změní se rovněž informační systém. Nápisy ve stanici Návsí jsou dvojjazyčné.

„Stanice Mosty u Jablunkova přijde na řadu v roce 2010,“ uvedl Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Dodal, že nový dvoukolejný tunel mezi stanicí Mosty u Jablunkova a zastávkou Mosty u Jablunkova zastávka bude dostavěn na konci roku 2010. - přečtěte si také: Stavbaři se blíží k Jablunkovu

Podle Šťastného bylo nutné stavbu koridoru naplánovat na několik let, mimo jiné kvůli členitému terénu Beskyd. Před časem byla k optimalizaci trati přiřazena i stavba průtahu Hrádkem, což je silnice za 750 milionů korun.

Podle SŽDC jsou významná i opatření v rámci ochrany životního prostředí, tedy protihlukové stěny a protihluková okna. Během přípravy stavby proběhlo i posuzování jejího vlivu na životní prostředí (EIA), protože práce probíhají na hranici CHKO Beskydy. Kromě účastníků řízení byli na jednání zástupci všech ekologických organizací. Výsledkem je mimo jiné výstavba dvou mostů pro migraci velkých savců, jako jsou medvěd hnědý, vlk šedý a rys ostrovid. Náklady se blíží částce 160 milionů korun.