Výstavbu obchvatů sice města neplatí ze svého, přesto se městské kasy musejí připravit na nemalé investice.

Kvůli úsporným opatřením byly před časem škrtnuty některé mostní objekty při plánované stavbě obchvatu Frýdku-Místku. Jednomu z nich, propojce na Chlebovice, Zelinkovice a na Olešnou, přitom vedení magistrátu přikládá velkou důležitost. Obyvatelům okrajových částí Frýdku-Místku by se jinak zkomplikovalo cestování do centra.

Město tam nakonec možná postaví most samo, v ideálním případě s přispěním kraje.

O problému se ví už od roku 2010. „Není to žádná novinka, ale tím, jak se nám přiblížila stavba obchvatu města, tak v tuhle chvíli chceme převzít projektovou dokumentaci a podívat se na ni," uvedl při jednání zastupitelů náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutscher. Vláda v polovině března schválila odůvodnění veřejné zakázky na výstavbu podstatné části obchvatu. Město chce, aby po jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic přešly projekty, se kterými se při stavbě nepočítá, pod magistrát. Některé mají územní rozhodnutí, jiné dokonce stavební povolení.

Most poblíž přehrady Olešná by měl vyjít zhruba na pětatřicet milionů korun, u zbývajících dvou mostních objektů se odhadují náklady na výši 25 milionů korun. „Bylo by ideální, aby se tyto objekty stavěly zároveň s obchvatem. Bylo by nelogické počkat dva tři roky a potom přemosťovat dálnici, bylo by to dvakrát tak dražší," řekl Karel Deutscher. O budoucnosti projektů by mohli zastupitelé rozhodovat při červnovém jednání.

V obdobné situaci je Třinec, který vzal na svá bedra investice v souvislosti se stavbou přeložky silnice I/11.

Jde hlavně o vodovody, chodníky, přechody pro chodce a další bezpečnostní prvky, jako je autobusový záliv či veřejné osvětlení. Město ale plánuje vybudovat také přechodovou lávku v Neborech na Dušinci, která byla z původního projektu vyškrtnuta. Plán zahrnuje výstavbu cesty pro pěší, lávky, chodníku a veřejného osvětlení, město požádalo o poskytnutí příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2016.

„Zda město dotaci získá, budeme vědět nejpozději v červnu. Výše dotace by měla tvořit maximálně 85 procent celkových uznatelných nákladů projektu. V současné době probíhá výběrové řízení na zhotovitele. Pokud vše půjde bez komplikací podle plánu, měla by být lávka v Neborech hotova do konce letošního roku," konstatovala mluvčí třinecké radnice Šárka Szlaurová. Předpokládaná hodnota zakázky je téměř 16 milionů korun.